PM: Rekorddeltagelse på Bokslukerprisen

Halvveis i prosjektet har elevene på 6. trinn publisert nærmere 7 000 tilbakemeldinger på utdragene i Boksluker-antologien som Foreningen !les står bak.

Skrevet oktober 4, 2017 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les 3. oktober 2017
Kontakt: Troels Posselt, tlf.: 467 84 590

Rekord: Bokslukerne tar helt av og har publisert nesten 7000 kommentarer og anmeldelser av disse bøkene.

Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på 6. trinn i norsk skole. Foreningen !les står bak denne prisen som har som mål å skape leselyst og formidle den gode litteraturen som gis ut for aldersgruppen 10-12 år. 35 000 elever mottok ved skolestart en antologi med utdrag fra ti norske bøker utgitt det siste året. Så langt har tilbakemeldingene på utdragene via bokslukerprisen.no vært over all forventning. Halvveis i prosjektet har elevene på 6. trinn publisert nærmere 7000 tilbakemeldinger på utdragene i årets Bokslukerpris.

– Vi opplever et enormt engasjement fra elevene i Bokslukerprisen. Et viktig ledd i prisarbeidet er at leserne skal si sin mening om det de leser. Til nå har vi fått inn nesten 7 000 kommentarer og anmeldelser på utdragene via prosjektets nettside. Det er over 2000 flere enn vi hadde på samme tid i fjor. Og vi er bare halvveis i leseperioden, sier prosjektleder i Foreningen !les, Troels Posselt.

Elevene leser og stemmer over utdragene, og de fem beste utgjør superfinalistene til Bokslukerprisen. Fem juryklasser får deretter i oppdrag å lese disse fem bøkene fra perm til perm for å kåre en vinner. Utdelingen av Bokslukerprisen finner sted på Verdens bokdag 23. april 2018.

Elevene leser i høst utdrag fra følgende bøker:

Ukjent fare av Jan Tore Noreng (Gyldendal)
Lars er LOL av Iben Akerlie (Aschehoug)
Verdens verste bursdag av Marius Horn Molaug (Gyldendal)
Et hundeliv av Arne Svingen (Gyldendal)
Svikta av Bente Bratlund (Mangschou)
Egoland av Lars Joachim Grimstad (Aschehoug)
Lydighetsprøven av Bjørn Ingvaldsen (Gyldendal)
Maretorn av Tone Almhjell (Gyldendal)
Ollis av Ingunn Thon (Samlaget)
Svart senker natten seg av Aleksander Rolf Kirkwood Brown (Omnipax)

I anmeldelser skriver to elever blant annet: