Litteratur på Nasjonal bibliotekdag

Det er mange gode bøker å lese i forbindelse med Nasjonal bibliotekdag torsdag 1. september. Få tips fra Foreningen !les sine aksjoner til hvilke titler du kan formidle og låne på biblioteket.

Skrevet september 1, 2016 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Formidling, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Foreningen !les sine aksjoner gir deg mange gode boktips.

Foreningen !les sine aksjoner gir deg mange gode boktips. Bruk Nasjonal bibliotekdag til å oppsøke ditt lokale bibliotek for å låne bøker.

I dag markeres Nasjonal bibliotek for andre gang. En rekke aktiviteter og arrangement gjennomføres på bibliotek rundt omkring i landet.

Vi oppfordrer deg som bibliotekar til å bruke Foreningen !les sine aksjoner aktivt i formidlingen av bøker på ditt bibliotek, og vi anbefaler deg som leser å ta turen innom ditt lokale bibliotek for å låne bøkene.

Under finner du informasjon om våre prosjekter og en rekke gode boktips.

LESESKOGEN
For 1. og 2. trinn

I Leseskogen finner dere bl.a. boktips fra elever, tips til høytlesing, en veiledning for lærere, brosjyre for foreldre og aktiviteter m.m.

Les mer her.

BOKSLUKERPRISEN
For 6. trinn

Elever stemmer frem sine favoritter på bakgrunn av utdrag fra en antologi med tekstutdrag fra ti bøker for målgruppen. De fem beste blir superfinalister.

Se hvilke bøker utdrag er hentet fra her.

TID FOR TI
For 7. trinn

Inneheld ein antologi med utdrag fra ti nynorske bøker tilpassa målgruppa.

Se kva slags bøker her.

TXT-AKSJONEN PANSER
For ungdomsskolen

Inneholder en antologi med utdrag fra 13 nyere norske og oversatte skjønnlitterære bøker.

UPRISEN – ÅRETS UNGDOMSBOK
For ungdomsskolen

Elever leser og skriver anmeldelser av samtlige norske skjønnlitterære ungdomsbøker utgitt inneværende år.

FAKTAFYK
For ungdomsskolen

Sakprosamagasin som inneholder nyskrevne artikler, intervjuer og bokutdrag.

Les e-magasin av fjerde utgave her.

REIN TEKST
For videregående skole

Inneholder en antologi med utdrag fra 14 nyere norske og oversatte bøker.

Se hvilke bøker her.

Kontakt oss på les@foreningenles.no eller 941 29 000 dersom du lurer på noe.

God Nasjonal bibliotekdag!

nasjonal-bibliotekdag