!les20: Bøker som livline

– Bøker har blitt en livline for meg. Når ting har vært vanskelig ellers i livet har jeg søkt tilflukt i bøkenes verden. Det skriver blant annet Lene Brennodden i ukas 20-årstekst.

Skrevet oktober 2, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. Vi publiserer hver uke gjennom hele jubileumsåret tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å skape leselyst blant barn, ungdom og voksne.

Neste bidragsyter er Lene Brennodden. Lene jobbet i Foreningen !les i 2015-16. Hun har studert internasjonal journalistikk ved Liverpool John Moores University, og terrorisme, internasjonal kriminalitet og global sikkerhet ved Coventry University. Hun har i tillegg gått på Fagskolen for bokbransjen og jobbet i Leser søker bok. I dag er Lene spesialbibliotekar ved Deichmanske bibliotek, Torshov filial.

«Helt siden jeg oppdaget det fantastiske universet som ligger i bøker har jeg hatt en hobby jeg har elsket, og som jeg nå kan leve av. Jeg er så heldig at jeg vokste opp når J.K. Rowling publiserte Harry Potter-serien, på godt og vondt. Det var helt forferdelig og vente på neste bok, men da jeg først hadde en av de i hendene så var jeg låst fast. Jeg klarte bare ikke å holde meg unna, noe som viste meg hvor intens lesegleden kan være. En leseglede som bare har vokst og vokst siden den gang.

Bøker har blitt en livline for meg. Når ting har vært vanskelig ellers i livet har jeg søkt tilflukt i bøkenes verden. På samme vis er lesing en måte for meg å slappe av på, glemme alt rundt meg og bare bli dratt inn i en annens tanker og følelser. Denne lesegleden har til tider gitt meg stor glede, sorg, latter og alt annet på følelsesspekteret.

Da jeg som ung oppdaget bøker og hvor mye glede jeg kunne få av å lese så var jeg solgt. Jeg er nok heldig fordi jeg oppdaget «min type bøker» tidlig og dermed forelsket meg i litteraturens verden. Dette er noe jeg unner andre og som Foreningen !les legger til rette for. De gir barn og unge sjansen til å oppdage «sin type bøker», noe som er utrolig viktig for deres leseglede. Jeg tør å påstå at det ikke finnes mennesker som ikke liker å lese, bare mennesker som ikke har funnet sin type bok enda. Alle kan bli lesere, og den fantastiske gjengen i Foreningen !les sørger for at så mange som mulig får denne muligheten til å oppdage og utforske litteraturens verden.

Foreningen !les er en gjeng med høy kompetanse på litteratur, noe som bevises av det brede omfanget av prosjekter de jobber med. At en liten gjeng på et kontor i Oslo kan nå så mange tusen mennesker i alle aldre med sin entusiasme og leseglede burde hylles og kastes penger etter. Dessverre så blir budsjettene til foreningen bare smalere, men det stopper heldigvis ikke dem. De fortsetter å komme med nye ideer og konsepter, og holder motet oppe.

Jeg gleder meg til å se hva de finner på de neste 20 årene!»