Lansering av «Sånn er det bare»

Til lanseringen på Fyrstikkalleen skole i Oslo i dag fikk elevene møtene stortingspresidenten, statsråder og lederen for Stemmerettskomiteen.

Skrevet februar 4, 2013 i Bibliotek/lærer, Lærer videregående, Nyheter, Videregående 2 kommentarer

Engasjert: Statsråd Kristin Halvorsen (t.v.), redaktør Annette Munch, rektor Morten Olsen, stortingspresident Dag Terje Andersen, leder for Stemmerettskomiteen Kirsti Kolle Grøndahl og statsråd Inga Marte Thorkildsen under dagens lansering. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Elever ved Fyrstikkalleen skole i Oslo mottok i dag debattboka Sånn er det bare av Aschehoug forlag. Boka deles gratis ut til elever i den videregående skolen som ved årets stortingsvalg er førstegangsvelgere.

Under dagens lansering talte lederen for Stemmerettskomiteen Kirsti Kolle Grøndahl, stortingspresident Dag Terje Andersen, barne- like- og inkluderingsminister Inga Marte Thorkildsen og kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Redaktøren av Sånn er det bare, Annette Münch, innledet ved å si noen få ord om boken og utfordret elevene med spørsmål om 16-åringer bør få stemmerett eller ikke, og om det burde være lovlig eller ulovlig å male grafitti i det offentlige rom. Kolle Grøndahl ga en kort historisk oversikt over kampen for stemmerett for kvinner, mens stortingspresidenten la vekt på at mange av sakene vi i dag tar som en selvfølge ikke alltid har vært det.

– Demokratiet er som en muskel. Den blir slapp hvis den ikke brukes, sa stortingspresidenten og oppfordret elevene til å engasjere seg i lokale, nasjonale og internasjonale spørsmål.

Sånn er det bare: Elever ved Fyrstikkalleen skole i Oslo leser i debattboka som Aschehoug har produsert. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Statsråd Inga Marte Thorkildsen ga elevene en rekke eksempler på samfunnsspørsmål som har blitt vedtatt politisk som en konsekvens av engasjement fra folket.

– Da jeg ble født i 1976 var det uvanlig at fedre var med på fødselen. I dag vil de fleste bli opprømt dersom de hører at fedre ikke er med. Fødselsperm var bare for mødre og den varte bare i tre måneder. Det fantes ingen krisesentre for vold mot kvinner, ingen forbud mot voldtekt i ekteskapet, det var ikke forbudt å slå og rise barn, abort var ikke noe man kunne velge og homofile kunne ikke gifte seg, sa blant annet barne-, likestillings- og inkluderingsministeren til lydhøre elever.

– Likegyldighet er det farligste i et samfunn. Bruk stemmeretten, skap debatt i klasserommene. Det viktigste er at dere mener noe, la hun til.

– Hvis dere ikke stemmer, har dere frasatt dere muligheten til å mene noe. Det er viktig å bruke stemmeretten, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen og la vekt på at de politiske partiene må gjøre det tydeligere for velgerne hva partiene er uenige om.

Bruk stemmeretten: – Hvis dere ikke stemmer, har dere frasatt dere muligheten til å mene noe om saker som vedtas politisk, sa statsråd Kristin Halvorsen til elevene. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Halvorsen benyttet også muligheten til å skryte av norske skoleelever.

– Jeg er stolt av norske skoleelever. Norsk ungdom er blant de mest demokratiske i verden. De viser forståelse for toleranse, like verdier og muligheter, menneskerettigheter osv. Saker som ikke alltid er like lett å måle.

Statsråden oppfordret elevene til å debattere med høy temperatur i klasserommet, men også å engasjere seg uavhengig av om det er valgår eller ikke.

– Det er i tiden mellom valg at det er viktig å si i fra om store og små saker. Det har betydning for politikken som blir gjennomført, sa hun.

Skap debatt i klasserommet rundt tekstene i Sånn er det bare. Ta kontakt med Foreningen !les for å bestille en debattgeneral som kan legge til rette for det. Les mer her.