iLove – identitet og kjærlighet

Minotenk lanserte i 2014 antologien iLove – identitet og kjærlighet. Nå kan skoler kostnadsfritt bestille klassesett.

Skrevet august 10, 2015 i Nyheter Legg inn kommentar

Minotenk er en minoritetspolitisk tenketank. Antologien inneholder personlige og tankevekkende tekster og intervjuer av unge mennesker med ulik etnisk minoritetsbakgrunn. Den ble laget med tilskudd fra IMDi og er en del av det holdningsskapende og forebyggende arbeidet mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og alvorlige begrensninger av unges frihet. Tekstene berører temaer som maskulinitet, flerkulturell identitet, kjærlighet, sosial kontroll, tabuer, kjønnslemlestelse og homofili.

Målet med boken har vært å presentere ulike problemstillinger til ungdom og unge voksne med flerkulturell identitet, gi noen verktøy til kritisk normtenkning og trygg identitetsutvikling, og vekke engasjement i deres daglige omgivelser. Etter at boken ble lansert ble det avholdt møter, diskusjoner og øvelser med ulike ungdommer og voksne på skoler, klubber og seminarer.

En del av workshopene og øvelsene har nå blitt til et eget hefte som hjelper lærere, rådgivere og andre ressurspersoner til å bruke tekstene på en konstruktiv måte med fokus på kjønnsroller, normer og identitet.

Minotenk tilbyr kostnadsfritt å sende ut klassesett av iLove-boken (25 stk), pluss en veileder til bruk i undervisningen eller annen aktivitet med ungdom. Det finnes også tilgjengelige midler for presentasjoner av bruken av boken og veilederen for de voksne som ønsker å jobbe med den. Samt holde workshops med ungdommer på skoler, biblioteker.

Interessert? Ta kontakt med Ellen Reiss i Minotenk på epost: ellen@minotenk.no

Les mer her.