!les20: – Gode lesere står sterkt på arbeidsmarkedet

Sammen med nøkkelpersoner i bokbransjen tok Foreningen !les sin første daglige leder, Pauline Munch Brudal, del i et viktig vendepunkt i utviklingen av foreningen. Les hennes 20-årstekst.

Skrevet juni 5, 2017 i Bibliotek/lærer, Foreningen !les 20 år: 1997 - 2017, Formidling, Nyheter Legg inn kommentar

Foreningen !les er 20 år i år. I jubileumsåret vil vi hver uke publiserer tekster fra personer som har bidratt i vårt arbeid med å fremme lesing blant ulike målgrupper.

Denne uka er teksten fra Pauline Munch Brudal. Pauline var den første daglige lederen i Foreningen !les. I dag er hun Regionleder i Personalhuset Staffing Group.

«Som nyutdannet og engasjert litteraturviter avanserte jeg fra prosjektleder til daglig leder på et halvt år! Sammen med nøkkelpersoner i bokbransjen tok jeg del i et viktig vendepunkt i utviklingen av !les. Et midlertidig leselyst-prosjekt ble til en etablert forening med en nasjonal strategi for økt leselyst og leseevne. Den 6. juni 2000 ble !les etablert som forening.

Takk til mine etterfølgere for at foreningen fortsatt lever i beste velgående!

I samråd med arbeids- og fokusgrupper var mitt hovedansvar å lede planlegging, gjennomføring og evaluering av alle !les-prosjekter. Faglige utvekslinger med lærere, bibliotekarer, forfattere, journalister og politikere var avgjørende for at vi lyktes. Det er grunn til å være stolt av oppslutningen om prosjekter som Aksjon txt og FRYS.

I 2002 deltok 35.000 ungdommer og formidlere fra hele landet i Aksjon txt. Jeg gleder meg over at  txt-prosjektet har bestått og at den store oppslutningen førte til bevilgninger over statsbudsjettet.

Jeg har stor appetitt på tekst og leser alltid flere bøker parallelt! Avhengig av inspirasjonen jeg søker, oppsøker jeg enten skjønnlitteratur (romaner, noveller, dikt) eller sakprosa (faglitteratur primært innen ledelse og psykologi). Blant norske samtidsromaner som har gjort inntrykk den siste tiden vil jeg nevne Fugletribunalet (Agnes Ravatn). Fortellerstemmen traff meg og karakter- og miljøskildringene ga en reise både innover og ut i en fiktiv og drømmeaktig verden. Samtidig fremsto handlingen for meg i en gjenkjennelig og til dels realistisk verden.

Som inspirasjon til den månedlige workshopen jeg leder om temaet Selvfølelse og kommunikasjon i min nåværende stilling, leser jeg fagboka A mind of its own (Cordelia Fina). Neste bok ut er: Løft andre og deg selv (Peter Svenning). Refleksjon rundt motivasjon, mening og atferd er viktige temaer i mitt nåværende arbeid som Regionleder i Personalhuset Staffing Group. Faglitteratur gir viktig påfyll!

I Lesesirkelen jeg deltar i, plukker vi bøker fra et stort utvalg kanoniserte klassikere, samtidslitteratur og aktuelle sakprosaverk. Bok-praten har blant annet dreid seg om Orlando (Virginia Woolf), nominerte forfattere til Nordisk Råds litteraturpris: Bare et menneske (Kristine Næss) og smale verk av debutanter: Jeg, Unica (Kirstine Reffstrup). Blant sakprosatekster har særlig Kapitalen i det 21. århundret (Thomas Piketty) vært viktig for meg.

Et høydepunkt i hverdagen er høytlesning for mine to leseglade sønner på 9 og 11 år. Vi blir bedre kjent med hverandre når vi møtes til kveldsstunder med fantasy-bøker, spenningslitteratur og humoristiske tekster. Nå leser vi bok nummer to i serien Pax (Åsa Larsson & Ingela Korsell). Tidligere i år har vi, på guttenes initiativ, lest En pingles dagbok, Brakkesyke (Jeff Kinney), Lars er LOL (Iben Akerlie) og Amuletten, Byen bak skyene (Kazu Kibuishi). Boktips får de av venner, skolebibliotekarer, Aftenposten Junior og leseglade foreldre.

Tre gode grunner til at jeg leser:

Lesing gjør meg kreativ!
Lesing gjør meg klokere!
Lesing er et fristed!

Tre gode grunner til at andre bør lese:

Å lese utvider verden!
Å lese styrker språkferdigheter!
Å lese utvikler empati!

Noe av det viktigste jeg gjorde med Foreningen !les, var utarbeidelse av teksthefte med utdrag fra et bredt spekter av norsk og oversatt litteratur i forbindelse Aksjon txt! Lansering på Foss videregående skole av det landsomfattende leselystprosjektet FRYS. Gøy at vi fikk midler fra Fritt Ord til utdeling av denne antologien ved alle landets videregående skoler.

Jeg ønsker alle involverte parter lykke til videre med formidlingen av leselyst-prosjekter! Mitt råd: sats på formidling av et bredt utvalg tekster! Slik finner hver leser minst en tekst som treffer dem og som gir lyst til å lese MER!

Til barn og unge: gode lesere står sterkt på arbeidsmarkedet. Vil du ha en jobb du trives med? Les!»