Goboken skaper gode lesestunder

Goboken er en barnebokklubb i Sandviks AS, og medlem av Foreningen !les. Visjonen til Goboken er barn som elsker å lese, og at dette skjer gjennom bøker som ”treffer” og gir leselyst og -glede fra første stund.

Skrevet juni 3, 2015 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Nyheter Legg inn kommentar

Goboken er en barnebokklubb i Sandviks AS, og medlem av Foreningen !les. Visjonen til Goboken er barn som elsker å lese, og at dette skjer gjennom bøker som «treffer” og gir leselyst og -glede fra første stund.

– Vårt fokus er å hjelpe småbarnsforeldre til å forstå viktigheten av å skape et språkrikt miljø for sine barn. At det er viktig å prate mye og lese mye, også før barna kan snakke selv. Gjennom rett bok til rett tid legger vi til rette for foreldre kan skape gode lesestunder med barna.

Det sier Kitt Sandvik, Fagansvarlig for barns utvikling og lesing i Sandviks AS. Hun arbeider i familiebedriften i Stavanger som hennes far etablerte på midten av 1960-tallet.

– Da han var 22 år og ble pappa for første gang, visste han ingenting om barns utvikling og oppdragelse. Så han etablerte et nettverk med foreldre, laget Spebarnsboken som utgis på sykehusene, og senere dannet en bokklubb for babyer og småbarn.

Det var starten på det som i 1989 ble til Goboken. Visjonen er å legge til rette for at småbarnsforeldre kan utvikle barns språkforståelse og leseglede i førskolealder gjennom engasjerende og koselige lese- og lekestunder.

– Forskning viser at språkutvikling og -forståelse ikke utjevnes gjennom skolealderen, men tvert imot forsterkes. Derfor er det viktig å bevisstgjøre foreldre på å prate og lese mye sammen med barna før de kommer i skolealder, sier Sandvik.

– Babyer kan og må bli lest for. De leser med sansene sine, og når barna blir tre år kan det være for seint å sikre god nok språkutvikling. Til og med babybøker inneholder flere sjeldne ord enn i vanlig samtale, og disse ordene må barnet også lære seg for å kunne forstå ord og begreper som brukes, legger hun til.

Men også den sosiale dimensjonen med høytlesing er en sentral del av Gobokens metode.

– Det er viktig å få frem verdien av å møtes rundt litteratur. Det skal ikke være for pedagogisk tungt, men handle om koselige samtaler og om å utvide lesestunden til å referere til egne opplevelser. Vår erfaring er at bøker gir foreldre ideer til noe å snakke om, og noe å gjøre sammen med barna som de ikke kommer på selv, sier Sandvik.

Goboken formidler norske og oversatte utgivelser, hovedsakelig billedbøker. Men også serier og bøker, som Goboken har utviklet selv, brukes aktivt.

– Vi jobber også med ta og føle på-bøker, tøybøker, lydbøker for babyer, panel med ulike lyder som for eksempel av dyr og transportmiddel. Målet er at barnet skal få rett bok til rett tid helt fra fødselen av.

Sandvik ser mange potensielle utviklingsmuligheter for Goboken – også i samarbeid med Foreningen !les.

– Det er viktig å fortsette høytlesingsstunden, selv om barnet har lært å lese selv. Gjennom litteratur blir verden forsterket. Ord blir lært og tolket, og verden blir forstått. Barnet gir respons og denne utvekslingen mellom foreldre og barn skaper utvikling, språkforståelse og bedre ordforråd.

– Jeg er veldig nysgjerrig på Foreningen !les sitt nye prosjekt, Leseskogen, for elever på 1. og 2. trinn. Jo tidligere arbeidet med å skape bedre leseferdigheter starter, jo bedre er det. Goboken jobber med barn i førskolealder, fordi det er viktig å legge et grunnlag, mens Foreningen !les har erfaring og kontakter inn i skolen, sier hun.

Les mer om Goboken her.