Vinner av Uprisen 2013

Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad og Nærmere høst av Marianne Kaurin vant Uprisen for 2013

Skrevet mai 30, 2013 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, ungdom, Uprisen, Uprisen, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Vinnere av Uprisen 2013: Ellen Fjestad og Marianne Kaurin. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Over 400 ungdommer har vært med i kåringen av Uprisen – årets ungdomsbok. I dag delte de seks juryklassene fra seks ungdomskoler ut prisen på Lillehammer: Den beste ungdomsboka fra 2012 er Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad og Nærmere høst av Marianne Kaurin. Begge er debutanter og tidligere studenter ved Norsk Barnebokinstitutts forfatterutdanning.

– Vi ser det på som ære å dele Uprisen, sier Kaurin og Fjestad.

Uprisen – årets ungdomsbok er i regi av Foreningen !les i samarbeid med Norsk Litteraturfestival Pegasus. Etter heftig debatt i over tre timer valgte ungdomsjuryen for første gang i prisens historie å dele den mellom to forfattere. Sofie Granberg fra Smestad ungdomsskole og Iver Thomassen fra Ajer ungdomsskole delte ut prisen. Fra scenen i Festsalen i Kulturhuset Banken sa de blant annet:

– Bøkene er begge realistiske, levende, men også ekstraordinære og uvanlige. Vi kan trygt si at etter å ha lest disse to vinnerbøkene, så satt vi igjen med både kunnskap om verden og innsikt i oss selv.

Prisvinnerne Ellen Fjestad og Marianne Kaurin var stolte og overrasket:

– Dette var veldig, veldig stas!, sa Kaurin, mens Fjestad fulgte opp med:

– Uprisen er for meg den viktigste prisen av alle priser på grunn av at det er dere ungdommer som sitter i juryen.

Dette er syvende gang UPrisen blir delte ut. Sjekk tidligere vinnere her

Om vinnerbøkene sa ungdomsjuryen blant annet:

Begge bøkene skildrer kjærlighetshistorier som satte spor i juryklassene. Bøkene handler om det å være ung. Vi kjenner oss igjen i skildringene. Dette er historier som er gripende, viktige, spennende, og annerledes.

– Det å få møte leserne direkte har vært utrolig givende. De stiller gode og ærlige spørsmål, og gir en umiddelbar respons på hva de synes om boka, sier Kaurin.

I tre måneder har de seks juryklassene lest og diskutert de fem nominerte titlene.

– Uprisen er en viktig og unik pris i Norge, det er en pris med ungdom i alle ledd. Spesielt opp i mot andre priser, hvor voksne bestemmer hvilke ungdomsbøker som er best. Her er det virkelig ungdommen som bestemmer selv. Det må være en stor ære å bli nominert og å vinne Uprisen, sier daglig leder i Foreningen !les, Vibeke Røgler.

Årets juryklasser kom fra 9. trinn ved Ajer ungdomsskole (Hedmark), Smestad ungdomsskole (Oppland), Ås ungdomsskole (Akershus), St. Franciskus ungdomsskole i Arendal (Aust-Agder), Rubbestadneset ungdomsskole (Hordaland), og Sagene ungdomsskole (Oslo).

De nominerte:

•    Ellen Fjestad: Sammen skal vi holde himmelen. Schibsted forlag