Uprisen: Workshop for kritikere

Arrangeres på Litteraturhuset i Oslo fredag 29. august fra klokken 9 til 15.

Skrevet august 11, 2014 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Uprisen – årets ungdomsbok vokser og vi trenger flere litteraturkritikere som kan besøke ungdomsskoleklasser i forbindelse med kåringen. Derfor arrangerer vi en workshop hvor vi skal diskutere ungdom og litteraturkritikk, ungdom vs. voksnes smak og hva kritikeren kan tilføre norskfaget. Her vil erfarne Uprisen-kritikere få utveksle erfaringer og «nye» kritikere komme med friske innspill. Workshopen skal resultere i en veiledning/tipshefte for Uprisen-kritikere.

Workshopen er gratis, og reise dekkes av Foreningen !les. Kritikere som deltar vil prioriteres i arbeidet. Begrenset med plasser. Førstemann til mølla.

Påmelding og spørsmål: bjarte@foreningenles.no

Program:

Åpent frokostseminar: Ungdoms resepsjon av norsk ungdomslitteratur.

9:00 Wanda Voldner (daglig leder i Foreningen !les) om Uprisen.
9:10 Guri Fjeldberg om ungdoms resepsjon og diskusjon av årets nominerte.
9:40 Kjell Ivar Skjerdingstad om ungdoms resepsjon/anmeldelser på uprisen.no.
10:00 Slutt.

Workshop for kritikere: Litteraturkritikerens rolle i klasserommet

10:15 Innledning ved Bjarte Bakken (prosjektleder for Uprisen). Tanken bak kritikerfadderen. Om utvikling av Uprisen.
10:25 Læreplanen i norsk på 10 minutter ved Foreningen !les.
10:35 Hvordan bruke kritikerens kompetanse i norskfaget og klasserommet. Ved lærer Hilde Lang-Ree, Vardal ungdomsskole.
11:00 Hvordan skape litterære diskusjoner i klasserommet. Erfaringer fra Guri Fjeldberg.
11:45 Korte planlagte innlegg/erfaringer fra andre kritikere.
12:00 Lunsj.
13:00 Diskusjon/grupper. Opplegg for kritikeren i klasserommet.
14:00 Har ungdom dårlig smak? Hvordan skal kritikeren forholde seg til smak og litteratursyn i klasserommet. Utgangspunkt i nominerte bøker som er nullet.
15:00 Slutt.

NB! Endringer i programmet kan komme. På workshopen vil vi ikke diskutere organiseringen av Uprisen. Fokuset vil være på kritikerens rolle.