Uprisen: Klar for å kåre årets beste

Alle årets norske ungdomsbøker har blitt lest og vurdert til Uprisen 2014. Over 640 anmeldelser har kommet inn fra ungdom selv.

Skrevet desember 17, 2013 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, ungdom, Uprisen, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Rekord: Ungdom har skrevet over 640 anmeldelser av norske ungdomsbøker utgitt i 2013. Nå skal de fem beste nomineres.

Pressemelding fra Foreningen !les

Hvilke fem bøker blir nominert til Uprisen? Nominasjonsjuryen er klar for å kåre årets beste bok.

Uprisen – årets ungdomsbok arrangeres av Foreningen !les og Pegasus, barne- og ungdomsprogrammet på Norsk litteraturfestival på Lillehammer. Uprisen er ungdommens egen kåring av årets beste norske ungdomsbok.

21 anmelderklasser fra ungdomskoler over hele landet har lest alle årets bøker, og skrevet anmeldelse av bøkene de har lest. Elevene har publisert alle anmeldelsene på foreningenles.no. I år er det rekord med over 640 anmeldelser. Det er i snitt 13 anmeldelser per bok.

I jula vil nominasjonsjuryen til Uprisen lese gjennom alle anmeldelsene og finne de fem bøkene som er best likt av ungdommene. Nominasjonsjuryen har en formidabel jobb foran seg – de må lese over 640 anmeldelser.

Les intervju med nominasjonsjuryen her.

– Uprisen er den eneste prisen for ungdomsbøker her i landet der ungdom selv bestemmer, sier Bjarte Bakken, prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les. – Her får ungdom være med i den offentlige litterære samtalen, og de får prøvd seg både som lesere og kritikere. Å få inn så mange anmeldelser av årets bøker, viser at det er et stort engasjement for litteraturen. Det viser ungdom leser når de blir utfordret, sier Bakken.

Bjarte Bakken
prosjekleder Uprisen, Foreningen !les
97569190 | bjarte@foreningenles.no

Vibeke Røgler
daglig leder, Foreningen !les
97731830 | vibeke@foreningenles.no

www.foreningenles.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell organisasjon som ble etablert i 1997 og er støttet av medlemmer i litteratur- og formidlingsbransjen. Foreningen !les jobber for å fremme lesing gjennom ulike kjernetiltak og løpende prosjekter. Det overordnede målet til foreningen er at flere leser mer, men hovedmålgruppa er ungdom mellom 13 og 19 år.

Les mer om Uprisen her.