Anmelderbasen er stengt!

Alle årets norske ungdomsbøker har blitt lest og vurdert til Uprisen 2014. Over 640 anmeldelser har kommet inn fra ungdom selv. Nå stenger vi anmelderbasen. Nominasjonsjuryen er klar for å kåre årets beste bok.

Skrevet desember 13, 2013 i Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom, Uprisen, Uprisen Legg inn kommentar

Uprisen – årets ungdomsbok arrangeres av Foreningen !les og Pegasus, barne- og ungdomsprogrammet på Norsk litteraturfestival på Lillehammer. Uprisen er ungdommens egen kåring av årets beste norske ungdomsbok.

21 anmelderklasser fra ungdomskoler over hele landet har lest alle årets bøker, og skrevet anmeldelse av bøkene de har lest. Elevene har publisert alle anmeldelsene på foreningenles.no. I år er det rekord med over 640 anmeldelser. Det er i snitt 13 anmeldelser per bok.

I jula vil nominasjonsjuryen til Uprisen lese gjennom alle anmeldelsene og finne de fem bøkene som er best likt av ungdommene. Nominasjonsjuryen har en formidabel jobb foran seg – de må lese over 640 anmeldelser. Her kan du lese intervju med nominasjonsjuryen.

De fire medlemmene i nominasjonsjuryen får gleden av å lese alle anmeldelsene for sammen å komme fram til fem nominerte bøker. Nominasjonsjuryen møtes i Oslo 21. januar. 3. februar offentliggjøres de nominerte.

Les anmeldelsene til Uprisen 2014 her.

– Uprisen er den eneste prisen for ungdomsbøker her i landet der ungdom selv bestemmer, sier Bjarte Bakken, prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les. – Her får ungdom være med i den offentlige litterære samtalen, og de får prøvd seg både som lesere og kritikere. Å få inn så mange anmeldelser av årets bøker, viser at det er et stort engasjement for litteraturen. Det viser ungdom leser når de blir utfordret, sier Bakken.