Uprisen 2016: Ungdom leser, skriver og mener!

Torsdag 26. mai deles «Uprisen – årets ungdomsbok» ut for tiende gang under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Her følger lett fordøyelig fakta om fjorårets norske ungdomsbøker i lys av prisarbeidet.

Skrevet mai 11, 2016 i Meninger, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Norske ungdomsskoleelever skrev nærmere 1000 anmeldelser av 47 norske ungdomsbøker utgitt i 2015. Basert på anmeldelsene ble følgende fem bøker nominert til Uprisen – årets ungdomsbok: #alfahann av Jan Tore Noreng (Gyldendal), Glimt av Tor Arve Røssland (Samlaget), Evna av Siri Pettersen (Gyldendal), I morgen er alt mørkt – Marlens historie av Sigbjørn Mostue (Cappelen Damm) og Mumiens mysterium av Tom Egeland (Aschehoug). Nominasjonsjuryen bestod av en gutt og tre jenter fra ulike skoler i Norge.

31 kvinnelige (en illustratør) og 19 mannlige forfattere (en illustratør) står bak de 47 norske bøkene som ble utgitt i 2015. Antall forfattere er høyere enn antall bøker fordi enkelte bøker er skrevet av flere forfattere. To bøker har illustratør i tillegg til forfatter. Fordelt på karakterer er det i bøkene 23 gutter og 39 jenter som preger handlingen. I noen bøker er det flere gutter og flere jenter i hovedrollen, og i enkelte bøker er det både gutt og jente i hovedrollen. Det finnes noen unntak, men flertallet av mannlige forfattere skriver om gutter og flertallet av kvinnelige forfattere skriver om jenter.

En nokså grov inndeling av sjanger/tema i utgivelsene viser at elleve er fantasy, tre er dystopier, to er grøssere, fem er spenning, fire er kjærlighet/forelskelse, to er humor og 20 er realistiske. Men dette med sjanger er jo en utfordrende øvelse. Spenning og forelskelse er for eksempel noe som går igjen i mange av bøkene. Fantasy- og dystopibøkene er i stor grad spenningsrelaterte og en kjærlighetshistorie er ofte til stede i fortellingen. I realismebegrepet ligger som regel tema som død, sorg, identitet, vennskap og mobbing. Noen er dødssyke eller noen i nær familie har dødd, og bøkene handler om hvordan ungdom takler en slik opplevelse. Enkelte handler også om å finne seg selv eller sitt opphav, og i et par av utgivelsene er mobbing et sentralt tema. Ser vi på de nominerte bøkene, er det relativt god sjangerspredning. #alfahann er realisme, Glimt er grøsser, I morgen er alt mørkt – Marlens historie er dystopi, Evna er fantasy og Mumiens mysterium er spenning.

Totalt sett har jenter skrevet nesten dobbelt så mange anmeldelser som gutter på uprisen.no av norske ungdomsbøker utgitt i 2015. En rask opptelling viser at jenter har skrevet nærmere 650 anmeldelser, mens gutter har skrevet rundt 330 anmeldelser. Enkelte anmeldelser er skrevet anonymt. En gjennomgang av de nominerte bøkene, gir derimot et annet bilde. Her er gutta i flertall. Det ble skrevet totalt 112 anmeldelser av bøkene som er nominert til Uprisen 2016. 58 av disse er skrevet av gutter og 54 av jenter. Fordelt på de ulike bøkene, er det 13 gutter og 13 jenter som har anmeldt #alfahann, elleve gutter og elleve jenter som har anmeldt Glimt, 19 gutter og 14 jenter som har anmeldt I morgen er alt mørkt – Marlens historie, 15 gutter og åtte jenter som har anmeldt Mumiens mysterium og åtte jenter, men ingen gutter som har anmeldt Evna.

Hvordan skal vi så tolke disse funnene? Eller skal vi det i det hele tatt? Vi kan uansett slå fast at både gutter og jenter leser, skriver og mener. Det er liten tvil om at de ønsker å være med på å påvirke resultatet i Uprisen, fra nominasjoner til kåring av årets ungdomsbok. Tilgjengelighet av bøker og et konkret opplegg for lesing og skriving, er tydeligvis noe som motiverer elever i ungdomsskolen til å omfavne litteratur. Medbestemmelse og påvirkningskraft ser ut til å være en viktig faktor for at gutter og jenter motiveres til å lese bøker. Ved å legge til rette for at det kan skje, etableres et engasjement blant ungdom til å uttrykke sine meninger skriftlig og muntlig om det de leser.

Slik ser det altså ut for oss i Foreningen !les to uker før Uprisen jubilerer og deles ut for tiende gang under Litteraturfestivalen på Lillehammer. Det blir spennende å se hvilken bok ungdomsjuryene velger som årets ungdomsbok.

olesorthvittlang
Av Ole I.B. Storø