Alle har en historie og fortelle

Tag i Faktafyk: "Sjå videoar, bilete og få oversikt over kor poesislam blir arrangert!"

Trykk på bildet for å lese hele artikkelen

Blei du nysgjerrig på kva poesislam og spoken word er for noko? Sjå dei tre snuttane med Sarah Ramin Osmundsen:

NM i poesislam 2012 er nå over, du kan lese mer om vinneren Simen Torgersrud og arrangementene her. Vil du vite mer om hvor poesislam blir arrangert neste år, se her.

Reglene for NM i poesislam:
Deltakerne må ha med seg tre tekster. Tekstene må ikke være lengre enn tre minutter, og man får ikke bruke noe annet enn sin egen kropp og stemme på scenen. Det er vanlig at deltakerne har øvd mye og kan tekstene sine utenat.

Konferansieren leder poesislammen. Han eller hun varmer opp publikum og sørger for at det er god stemning i salen, leder avstemningene og introduserer deltakerne.

Publikum har stort ansvar under en poesislam, for en vellykket slam krever et engasjert og gjerne veldig bråkete publikum. Hvis man har en favoritt, må man vise det – gjerne ved å stå hylende på stolen og gi applaus etter fremføringen. Det er også publikum som bestemmer hvem som vinner. Konferansieren plukker ut juryer fra publikum, og de gir hver fremføring poeng mellom 1 og 10. Det er lov for de andre i salen å påvirke juryene, for eksempel ved å smiske eller å kjefte på dem.