Snart klart for Appelsinia

Appelsinia er en litteraturfestival for barn og unge som ble startet i 2013. Festivalen går av stabelen i Skien fra 11. til 15. september 2018, og det er en sterk liste med forfattere og illustratører som stiller på årets festival. I tillegg er det mange spennende poster på den åpne programdelen som det er verdt å få med seg.

Skrevet august 22, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter Legg inn kommentar

Skien er Henrik Ibsens barndomsby. Det var her han lærte å lese og skrive, og ifølge arrangøren er det derfor naturlig at byen også har en litteraturfestival for barn og unge.

Til årets festival har arrangøren samlet en rekke gode forfattere og illustratører som skoleklasser er så heldige å få møte.

Se hele programmet her

Troels Posselt fra Foreningen !les er en del av programrådet til festivalen. Han kan du se under det åpne festival-programmet onsdag 12. september. Fra klokken 1300-1600 arrangeres det et formidlingseminar i Anitra i Ibsenhuset med Posselt, Kristin Ørjasæter fra Norsk barnebokinstitutt og Ingvild Bræin fra Barnebokkritikk.no. Seminaret er gratis og passer for lærere, bibliotekarer og andre som formidler bøker til barn og ungdom.

Fra det åpne programmet er det også verdt å trekke fram førpremieren av Peder Samdals nye bok, Fotball uten grenser. Samdal og spissmakker, Stian Johansen, møter lesende og fotballglad ungdom på Gressmatta til Skiens Grane mandag 10. september klokken 1730.

Ungdom er også målgruppa når slampoet Fredrik Høyer inviterer til gatepoesi i Festivalgata tirsdag 11. september klokken 1300.

Se hele det åpne programmet her

Festivalens nettside finner du her