Rekordoppslutning om leseaksjoner

Skolestart betyr også leseaksjoner fra Foreningen !les. Hittil er nærmere 230 000 elever påmeldt tre ulike lesetiltak fra Foreningen !les: Bokslukerprisen på 5. og 6. trinn, tXt-aksjonen i ungdomsskolen og Rein tekst i videregående skole.

Skrevet august 14, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Rekord: Over 240 000 antologier vil dette skoleåret bli sendt ut til elever på mellomtrinnet, i ungdomsskolen og videregående skole.

– Vi opplever stor pågang rundt våre aksjoner. I år vil vi sende ut nærmere 240 000 antologier med smakebiter fra nyere norsk og oversatt litteratur til skoler og bibliotek. Det er ny rekord for oss, og vi er svært glade for at så mange lærere og bibliotekarer velger å bruke våre prosjekter i det viktige arbeidet med å utvikle leselyst blant barn og ungdom, sier daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll.

Foreningen !les har gjennomført leseaksjoner i norsk skole i over 20 år. tXt-aksjonen i ungdomsskolen er Norges største og eldste leseaksjon med et opplag på 125 000 antologier. En tilsvarende aksjon i videregående skole, Rein tekst, ble etablert i 2004 og har i år et opplag på 36 000 eksemplarer. Bokslukerprisen, som ble arrangert for første gang i 2014, er en leselystpris på mellomtrinnet. Siden starten har prisen vært forbeholdt elever på 6. trinn, men i år utvides den til også å gjelde 5. trinn. Opplaget på Bokslukerantologien er i år 80 000 eksemplarer.

– Bokslukerprisen har etablert seg som en viktig leselystpris blant lærere og elever. Vi er veldig fornøyd med at vi dette skoleåret også kan tilby elever på 5. trinn å delta i prisarbeidet for første gang, sier Tretvoll.

Kontakt:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: silje@foreningenles.no
Tlf.: 928 15 434

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing I alle samfunnslag og er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne. Foreningen står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen ble også nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018. Les mer på www.foreningenles.no

Om Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en nasjonal leselystpris for elever på 5. og 6. trinn i regi av Foreningen !les. Prisen har til hensikt å fremme lesing og leselyst, og å sette fokus på den gode norske skjønnlitteraturen som utgis for aldersgruppen 10-12 år. Les mer om prosjektet på www.bokslukerprisen.no

Om tXt-aksjonen
tXt-aksjonen er Norges eldste og største leselystaksjon i ungdomsskolen. Hvert skoleår deltar over 120 000 elever i aksjonen. Alle som melder seg på mottar en gratis antologi med smakebiter fra nye norske og oversatte ungdomsbøker innen ulike sjangre. Til aksjonen følger en egen nettside med tekstene, lydfiler, konkurranser og lærerveiledning. Les mer på www.txt.no

Om Rein tekst