Opplegg til Rigel

av Ida Larmo.

Last ned PDF av undervisningsopplegget


Mål med opplegget:

Å vekke elevenes interesse for sakprosa:

✓ gjennom at elevene utforsker tekstene

✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse

✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten

✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet

✓ gjennom at elevene bruker sakprosatekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing:

Forslag til klassesamtaler:

– Les ingressen og finn kjapp informasjon om frakteskipet Rigel. Hva kan dere fortelle om katastrofen?

– «Vi må aldri glemme» er en kjent frase som brukes om kriger og andre katastrofer som har hendt i verdenshistorien. Hvorfor er det viktig å ikke glemme?

– Hva er en sammensatt tekst? Kom med eksempler på ulike typer sammensatte tekster som dere møter på i hverdagen.

Underveis:

– Legg merke til detaljer i hver tegneserierute. Hva synes du om bildeutsnitt, fargebruk og plassering av karakterer og skrift?

Etter lesing:

I makkerpar/læringspar:

– Hva skjer i denne tegneserien? Gjenfortell til hverandre.

– Hvem har synsvinkelen?

– Hvordan har tegneserieskaperen brukt bildeutsnitt og bildevinkler i tegneserien?

– Hva fortelles i snakke- og tenkeboblene og tekstboksene?

– Hvilke formater har de ulike rutene?

– Hvordan er figurene plassert i rutene?

– Hvordan er rutene plassert i forhold til hverandre?

– Hvordan synes dere lys, skygge og farger er brukt i tegneserien?

– Hva synes dere at alle disse elementene gjør med tegneseriens uttrykk? Hva vil tegneserieskaperen at dere skal fokusere på, tror dere?

–  Hvorfor ender utdraget fra tegneserien der den gjør?

– Hva synes dere om å lese en sann krigshistorie i tegneserieformat?

Klassesamtale/grupper:

– Hva synes dere om slike sakprosategneserier? Er det noe som kan være interessant å lese mer av? Gir det en annen leseopplevelse enn det dere er vant til?

– Synes dere tegneserien spiller på etos, patos eller logos? Forklar hvorfor.

– Hvorfor snakker og skriver vi fortsatt om katastrofer som skjedde for lenge siden? Hva er poenget med dette, tror dere? Hvordan kan det gjøre oss til bedre samfunnsborgere og medmennesker?

– Bruk nettsidene, bøkene og avisreportasjene til å utforske enda mer om Rigel. Presenter for de andre i klassen/gruppa.

Videre:

– Les hele boka. 😊

– Lag din egen tegneserie (på papir eller digitalt) om en hendelse i verdenshistorien som du synes er viktig at vi ikke glemmer i framtida.

– Lag en informativ podkast i grupper på fire der dere forteller om denne katastrofen. Bruk det dere har funnet ut om Rigel, lag et manus og fordel arbeidsoppgaver i gruppa. Lag jingle/kjenningsmelodi og navn på podkasten før dere presenterer historien.