Konkurranser og aktiviteter

Individuell konkurranse blackout poetry

Lag et dikt ut av et av tekstutdragene i årets Rein tekst! «Blackout poetry» er når du klusser ut ordene i et verk for å lage ditt eget dikt. Du kan gjøre det digitalt eller printe ut utdraget og gjøre det for hånd.

Se eksempel her. Eksempelet er laget fra utdraget av Elin Hanssons Felefeber.

Send ditt bidrag til vikar@foreningenles.no med «Rein tekst diktkonkurranse» i emnefeltet innen 4. desember og vær med i trekningen av:

1. Premie: Gavekort fra Apple på 3000 NOK og bokpakke.
  2. Premie: Gavekort fra Apple på 1500 NOK og bokpakke.
  3. Bokpakke.

Beste dikt vinner! 😊

Husk å inkludere hvilken skole du går på i e-posten.

Klassekonkurranse – match sitatene til riktig bok!

Her er tre sitater fra bøker inkludert i årets Rein tekst. Hvilket sitat hører til hvilken bok? Sitatene er tatt fra andre steder i boka enn utdraget, så det holder ikke å søke i utdragene på nettsiden. Man kan gjette seg fram til svaret ut i fra konteksten hvis man leser utdragene, eller så kan man lese hele boka. 😊

1. «Det viser seg å være en japansk kunstform hvor man limer ting sammen med gull.»
  2. «Hvis han virkelig vil flytte, hvorfor har han venta så lenge?»
  3. «Jeg sier at jeg synes det er helt sjukt at det er en baby her som jeg skal være faren til, og hun sier hun forstår det også.»

Lærer sender klassens felles bidrag til vikar@foreningenles.no med «Rein tekst klassekonkurranse» i emnefeltet innen 4. desember, og er med i trekningen av et forfatterbesøk fra en av forfatterne som bidrar i årets Rein tekst! Vinnerklassen blir trukket ut tilfeldig fra alle klassene som svarte riktig.