Opplegg til Knivtid

av Kim Hiorthøy.

Last ned PDF av undervisningsopplegget


Mål med opplegget:

Å vekke elevenes interesse for skjønnlitteratur:

✓ gjennom at elevene utforsker tekstene

✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse

✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten og får innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser

✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet, og opptrer etisk og reflektert i kommunikasjon med andre

✓ gjennom at elevene bruker skjønnlitterære tekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing:

Forslag til klassesamtaler:

– Hva mener dere gjør en god historie god?

– Hva skal til for at du skal kunne lese en hel bok eller en hel novellesamling?

– Hva kan inspirere deg til å skrive egne fortellinger?

– Se på overskriften. Hva kan den bety?

– Les ingressen. Hvilke forventninger får dere til tekstene dere skal lese?

Underveis:

– Les med blyant i hånda. Marker setninger du synes er spennende/interessante/morsomme. Er det noe som kan inspirere til egen skriving?

Etter lesing:

I makkerpar/læringspar:

– Likte dere utdragene fra samlingen? Likte dere måten tekstene er skrevet på?

– Hva vil dere kalle en slik samling av korte tekster? Er det noveller? Fortellinger? Samtaler? Hva mener dere?

– Dette er skjønnlitteratur som handler om å skrive skjønnlitteratur, hvilke språklige virkemidler bruker forfatteren i disse tekstene?

– Hvilke språklige virkemidler nevnes gjennom samtalene mellom personene i tekstene?

– Ble dere inspirert til å skrive selv?

Klassesamtale/grupper:

– Hva er hovedformålet med tekstene, tror dere?

– Svar på spørsmålene som står i ingressen: Har fortellerkunsten noen grenser? Når stopper i så fall en fortelling å være en fortelling?

Videre:

– Les tekstsamlingen. 😊

– La deg inspirere og skriv en novelle om prosessen det er å bli tvunget til å skrive en novelle på skolen. Hva tenker du? Hvordan jobber du? Hva ender den opp med å handle om? Ikke vær kritisk til egen tekst, skriv det som faller deg inn.

– Skriv en fortelling sammen med læringspartner, bestem tema selv. Skriv en setning hver og se hvor historien ender.