Opplegg til Knivtid
av Kim Hiorthøy.
Last ned PDF av undervisningsopplegget
Mål med opplegget:
Å vekke elevenes interesse for skjønnlitteratur:
✓ gjennom at elevene utforsker tekstene
✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten og får innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser
✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet, og opptrer etisk og reflektert i kommunikasjon med andre
✓ gjennom at elevene bruker skjønnlitterære tekster som inspirasjon og modell for egne tekster
Før lesing:
Forslag til klassesamtaler:
– Hva mener dere gjør en god historie god?
– Hva skal til for at du skal kunne lese en hel bok eller en hel novellesamling?
– Hva kan inspirere deg til å skrive egne fortellinger?
– Se på overskriften. Hva kan den bety?
– Les ingressen. Hvilke forventninger får dere til tekstene dere skal lese?
Underveis:
– Les med blyant i hånda. Marker setninger du synes er spennende/interessante/morsomme. Er det noe som kan inspirere til egen skriving?
Etter lesing:
I makkerpar/læringspar:
– Likte dere utdragene fra samlingen? Likte dere måten tekstene er skrevet på?
– Hva vil dere kalle en slik samling av korte tekster? Er det noveller? Fortellinger? Samtaler? Hva mener dere?
– Dette er skjønnlitteratur som handler om å skrive skjønnlitteratur, hvilke språklige virkemidler bruker forfatteren i disse tekstene?
– Hvilke språklige virkemidler nevnes gjennom samtalene mellom personene i tekstene?
– Ble dere inspirert til å skrive selv?
Klassesamtale/grupper:
– Hva er hovedformålet med tekstene, tror dere?
– Svar på spørsmålene som står i ingressen: Har fortellerkunsten noen grenser? Når stopper i så fall en fortelling å være en fortelling?
Videre:
– Les tekstsamlingen. 😊
– La deg inspirere og skriv en novelle om prosessen det er å bli tvunget til å skrive en novelle på skolen. Hva tenker du? Hvordan jobber du? Hva ender den opp med å handle om? Ikke vær kritisk til egen tekst, skriv det som faller deg inn.
– Skriv en fortelling sammen med læringspartner, bestem tema selv. Skriv en setning hver og se hvor historien ender.