Opplegg til De kaller meg ulven

av Zeshan Shakar.

Last ned PDF av undervisningsopplegget


Mål med opplegget:

Å vekke elevenes interesse for skjønnlitteratur:
✓ gjennom at elevene utforsker tekstene
✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse
✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten og får innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser
✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet, og opptrer etisk og reflektert i kommunikasjon med andre
✓ gjennom at elevene bruker skjønnlitterære tekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing:

Forslag til klassesamtaler:

– Hva er samtidslitteratur? Hva er virkelighetslitteratur?

– Hva er forskjellen mellom selvbiografi, biografi og litterær selvframstillig?

– Hva betyr klassereise?

– Hva husker dere fra begrepet «samfunnsproblemer satt under debatt»? Hvilke utfordringer tenker dere en klassereise kan sette fokus på?

– Hva legges i ordet «identitet»? Kan oppvekstmiljøet vårt påvirke identiteten vår?

– Hva er kultur?

– Har noen vokst opp med to eller flere kulturer i hjemmet sitt? Eller kan dere forestille dere hvordan det kan være? Hva kan være fordeler og ulemper?

– Se på overskriften. Hva kan den bety?

Underveis:

– Legg merke til miljøskildringene.

Etter lesing:

I makkerpar/læringspar:

– Likte dere utdraget? Hva var bra, hva var ikke så interessant?

– Hovedpersonen skal tilbake til der han er oppvokst, hva gir inntrykk av at han ikke har noen særlig tilknytning til stedet lenger?

– Hvordan synes dere miljøskildringene beskriver nabolaget? Hvilket inntrykk får dere av drabantbyen?

– Hvorfor tror dere faren vil flytte tilbake til Pakistan?

Klassesamtale/grupper:

– Hva er hovedformålet med teksten, tror dere?

– Hva gjorde mest inntrykk i teksten?

– Undersøk begrepene «arv og miljø» og «determinisme». Står mennesker fritt til å skape sitt eget liv eller finnes det begrensninger for dette, tenker dere?

– Hovedpersonen synes foreldrene etterlater seg lite av materielle goder, selv etter å ha jobbet mer enn helsa har tålt. Er det klasseskiller i dagens Norge?

Videre:

– Les boka. 😊

– Skriv et essay der du drøfter begrepene «arv og miljø», «determinisme» og forskjeller og likheter mellom dagens Norge og Norge på 1800-tallet.