Opplegg til 11%

av Maren Uthaug.

Last ned PDF av undervisningsopplegget


Mål med opplegget:

Å vekke elevenes interesse for skjønnlitteratur:

✓ gjennom at elevene utforsker tekstene

✓ gjennom at elevene setter ord på sin personlige leseopplevelse

✓ gjennom at elevene diskuterer temaer som tas opp i teksten og får innsikt i andre menneskers tanker og livsbetingelser

✓ gjennom at elevene reflekterer kritisk over tekstenes påvirkningskraft og troverdighet, og opptrer etisk og reflektert i kommunikasjon med andre

✓ gjennom at elevene bruker skjønnlitterære tekster som inspirasjon og modell for egne tekster

Før lesing:

Forslag til klassesamtaler:

– Denne boka er en dystopi. Finn ut hva det er.

– Hva tenker dere på når dere hører begrepene mann, kvinne, heterofil, homofil og trans. Er det noen av begrepene som har flere negative assosiasjoner enn andre? Hvorfor er det sånn?

– Hva betyr feminisme og kjønnskamp for dere? Er det relevant for deg og dine medelever?

– Les ingressen og se på overskriften. Hva kan den bety?

Underveis:

– Tenk over kvinnerollen og mannsrollen i dette utdraget.

Etter lesing:

I makkerpar/læringspar:

– Likte dere utdraget? Hva var bra, hva var ikke så interessant?

– Dere vet hvorfor boka heter 11% etter å ha lest utdraget. Hva synes dere om behandlingen av menn og guttebabyer i dette samfunnet?

– Hvordan vil dere beskrive karakterene Wicca, Kali og Lars?

– Kunne dere tenke dere å lese hele boka?

Klassesamtale/grupper:

– Hva er hovedformålet med teksten, tror dere?

– Hva gjorde mest inntrykk i teksten?

– Vil dere kalle dette en feministisk bok?

– Hva synes dere om behandlingen av det mannlige kjønn? Hvordan er mannsrollen representert?

– Lars er en interessant karakter der den biologiske kjønnsidentiteten kan virke flytende. Hva tror dere er tanken bak denne fremstillingen?

Videre:

– Les hele boka 11% og se Barbie-filmen fra 2023 med Margot Robbie og Ryan Gosling. Sammenlikn mannsrollen i disse to tekstene.

– Skriv et essay der du drøfter hvordan kvinnerollen eller mannsrollen har endret seg gjennom historien. Husk å reflektere, undre deg og filosofere, bruke fakta, sitater og personlige erfaringer.

– Skriv en novelle der du lager ditt ideal-samfunn. La deg inspirere av utdraget du akkurat har lest, men du kan også la deg inspirere av andre tekster som f.eks. et utdrag fra Niels Klims underjordiske rejse av Ludvig Holberg (1741) som du kan finne her: Niels Klims underjordiske rejse – Norsk – NDLA