Giuseppe Catozzella: Ikke si at du er redd

FØR:

Klassesamtale.

Diskuter forventninger til et utdrag i sjangeren dokumentarisk roman.

I bonussporet finner dere både en definisjon og eksempler på bøker i denne sjangeren som dere kan bruke som bakgrunn for samtalen.

For å understreke at den dokumentariske romanen tar utgangspunkt i faktiske hendelser og personer, kan det også være en god idé å vise filmsnutten der bokens hovedperson, Samia Yusuf Omar, deltar i de olympiske lekene 2008.

– Hva betyr det for forventningene til teksten at dere vet at hovedpersonen har levd?

– Og hva betyr det for forventningene at hun har dødd?

Se også på tittel, forside og ingress.

– Hvilke sammenhenger ser dere mellom disse elementene?

Snakk også gjerne om Somalia og al-Shabaab:

– Hva vet dere om Somalia?

– Hva vet dere om al-Shabaab?

– Hva tror dere det betyr for vennskap å leve i et land med der fundamentalistiske grupper vokser seg sterke og terrortrusselen øker?

– Hva tror dere en slik situasjon gjør med deg som menneske, med hverdagen og med drømmene?

 

UNDERVEIS:

Tenkestopp

Be elevene stoppe underveis i lesinga, f. eks. ca. midt på s. 43 (etter «…men jeg forrådte ham likevel.») eller etter noen minutter.

La elevene skrive et par spørsmål til teksten ut ifra det de har lest. Her er et par spørsmål som ev. kan brukes som eksempler:

– Hvordan er Samia?

– Hvordan er relasjonen mellom Samia og Alì?

– Hvorfor er Alí så engasjert i å hjelpe Samia med å få oppfylt den største drømmen hennes?

Alternativt kan de bruke noen minutter på å skrive hva de tror vil skje videre.

Deretter fortsetter de å lese resten av utdraget.

 

ETTER:

5 spørsmål *

1. Spørsmålsteori

Klassesamtale

Forbered aktiviteten ved å snakke kort med elevene om hvordan ulike typer spørsmål til en tekst legger opp til ulike typer svar. Eksempelvis kan man skille mellom:

– enfingerspørsmål (spørsmål der en kan sette fingeren ned ett sted i teksten for å finne svaret),

– flerfingerspørsmål (spørsmål der svaret må hentes flere steder i teksten) og

– ut-av-teksten-spørsmål (spørsmål der svaret ikke står i teksten, men som elevene selv må tenke seg frem til)

(Mer om disse spørsmålstypene finnes i Kåre Kverndokken: 101 måter å lese leseleksa på, Fagbokforlaget 2012).

 

2. Finne spørsmål

La elevene finne frem til de fem spørsmålene som de mener er de viktigste å stille til utdraget fra Ikke si at du er redd.

 

3. Velge ut spørsmål i grupper

La deretter elevene sitte i mindre grupper.

Elevene deler sine spørsmål og begrunner hvorfor de har valgt akkurat disse. Deretter velger gruppen de fem spørsmålene som gruppen synes er de viktigste.

De kan også reflektere over spørsmålene i lys av spørsmålsteorien: Hvilke typer svar de gir anledning til, om det var noen av spørsmålene fra underveis-fasen som fikk plass blant de fem, om de selv klarer å svare på alle spørsmålene osv.

 

4. Diskusjon av spørsmål og svar

Klassesamtale

Be gruppene skrive spørsmålene på tavlen.

Diskuter de ulike spørsmålene og særlig hvorfor elevene mener at disse spørsmålene er de viktigste å få svar på.

Dere kan deretter bruke spørsmålene som utgangspunkt for å snakke om utdraget, eller dere kan velge ut fem av spørsmålene på tavlen og snakke ut ifra disse.

La deretter samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsen deres blir hørt og tatt på alvor.

Til slutt kan det være en god idé å vende tilbake til førlesefasen og sjangeren dokumentarisk roman.

I hvilken grad hadde sjangeren noe å si for hvilke spørsmål dere valgte ut?

Stiller man de samme spørsmålene til saktekster som til skjønnlitterære tekster?

Hva betyr det at dette er en dokumentarroman?

Hva tenker du om at forfatteren beskriver tankene og følelsene til et menneske som har levd?

Hva klarer dere å finne ut om hvordan det gikk videre med Samia Yusuf Omar?

Det kan også være en god idé å sammenlikne utdraget fra Ikke si at du er redd med den neste teksten i antologien – utdraget fra Agent Storm, og se på hvordan tekstene tematiserer hvordan enkeltpersoners liv og skjebner påvirkes av politiske prosesser i det omkringliggende samfunnet.

* 5 spørsmål er en bearbeidet versjon av metoden «5 spørgsmål» som er utviklet av Bo Steffensen (Bo Steffensen: Når børn læser fiktion, Akademisk forlag 2005)

 

Forslag til kompetansemål:

-Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)

-Lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)

-Lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)