Edouard Louis: Farvel til Eddy Bellegueule
FØR:
Klassesamtale.
Diskuter forventninger til et utdrag som er merket med betegnelsen: «Identitet»
Dere kan ev. forberede diskusjonen ved å lese en kort og relevant definisjon av begrepet på NDLA ved å klikke her.
Særlig definisjonens skille mellom personlig identitet og gruppeidentitet og mellom en essensialistisk og en konstruktivistisk identitetsoppfatning er relevante for utdraget fra Farvel til Eddy Bellegueule.
– Hva tenker dere om begrepet identitet?
– Kommer dere på andre bøker, filmer, TV-serier eller liknende som tematiserer identitet?
(I bonussporet finnes det mer om begrepet identitet og eksempler på bøker som på ulik vis handler om identitet og som dere kan bruke som bakgrunn for samtalen.)
– I hvilken grad tenker dere for eksempel at identitet er noe vi er født med eller noe vi utvikler i et samspill med omgivelsene (familie, venner, lærer osv.)?
– Er dere den samme personen uavhengig av hvilken situasjon dere er i, eller endrer dere dere i lys av hvem dere er sammen med, den rollen dere har osv.
– I hvilken grad tror dere at dere kan bestemme hvordan dere vil være?
Se også på forside, tittel og ingress.
– Hva tenker dere om gutten på omslaget?
– Hvordan forstår dere tittelen?
I dette intervjuet, forteller Edouard Louis, at boken er «100 prosent selvbiografisk».
– I hvilken grad har det noe å si for leseopplevelsen at en vet at boken er nært knyttet opp mot forfatterens eget liv?
UNDERVEIS:
Elevene kan gjerne markere i teksten eller notere mens de leser.
– Setninger og formuleringer de liker/ikke liker.
– Spørsmål til teksten.
ETTER:
5 spørsmål *
1. Spørsmålsteori
Klassesamtale
Forbered ev. aktiviteten ved å snakke kort med elevene om hvordan ulike typer spørsmål til en tekst legger opp til ulike typer svar. (Et konkret eksempel finnes i undervisningsopplegget til Ikke si at du er redd.)
2. Finne spørsmål
Individuelt arbeid
La elevene finne frem til de fem spørsmålene som de mener er de viktigste å stille til utdraget fra Farvel til Eddy Bellegueule.
3. Velge ut spørsmål i grupper
Gruppearbeid
La deretter elevene sitte i mindre grupper.
Elevene deler sine spørsmål og begrunner hvorfor de har valgt akkurat disse. Deretter velger gruppen de fem spørsmålene som gruppen synes er de viktigste.
Dersom dere har snakket om spørsmålsteori, kan elevene også reflektere over spørsmålene i lys av denne.
4. Diskusjon av spørsmål og svar
Klassesamtale
Be gruppene skrive spørsmålene på tavlen.
Diskuter de ulike spørsmålene og særlig hvorfor elevene mener at disse spørsmålene er de viktigste å få svar på.
I hvilken grad hadde sjanger og tema noe å si for hvilke spørsmål dere valgte ut?
Var det for eksempel noen av spørsmålene som rettet seg mot det selvbiografiske eller handlet om identitet?
Dere kan deretter bruke spørsmålene som utgangspunkt for å snakke om utdraget, eller dere kan velge ut fem av spørsmålene på tavlen og snakke ut ifra disse.
La deretter samtalen utvikle seg ved å formulere åpne og autentiske spørsmål som bygger videre på svarene til elevene – da opplever de at leseopplevelsen deres blir hørt og tatt på alvor.
Dersom dere ikke allerede har snakket om dette, kan det være en god idé å vende tilbake til førlesefasen og ta opp igjen betegnelsene «identitet» og det selvbiografiske.
Hvilke oppfattelser av identitet er på spill i løpet av tekstutdraget?
I hvilken grad betyr de andres blikk noe for hvordan en ser seg selv?
Eddys feminine identitet fremstilles bl.a. gjennom møtet med ulike sosiale normer.
Kjenner dere igjen disse normene?
Da boka kom ut i Norge ble det en større debatt om litteratur og klassetilhørighet der forfatteren Kjartan Fløgstad kritiserte boken for at fremstillingen av disse sosiale normene bidro til å demonisere arbeiderklassen. Dere kan lese diskusjonen ved å følge lenkene som finnes i bonussporet.
I intervjuet som ble nevnt i før-lesefasen forteller Edouard Louis at han har skapt seg selv på nytt. Han sier bl.a.:
«Av og til er løgnen sannest. Jeg var ett menneske. Så måtte jeg bli et annet. Jeg løy på meg en annen utgave av meg selv. Den nye meg er langt sannere enn den opprinnelige»
I hvilken grad tror dere at det går an å skape seg selv på nytt, slik som Edouard Louis sier?
Dere kan også ta opp det selvbiografiske og snakke om i hvilken grad dette har noe å si for leseopplevelsen. Om f.eks. utfordringene som møter Eddy Bellegueule virker sterkere når de opptrer i en selvbiografisk roman?
I den anledning kan dere også sammenlikne med flere av de andre selvfremstillende teksten i årets Rein tekst-antologi, f.eks.: OG, Agent Storm, Fremtidens araber, Håndbok for vaskedamer og Havboka.
* 5 spørsmål er en bearbeidet versjon av metoden «5 spørgsmål» som er utviklet av Bo Steffensen (Bo Steffensen: Når børn læser fiktion, Akademisk forlag 2005)
Forslag til kompetansemål:
-Lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner (VG1)
-Lese og analysere tekster på bokmål og nynorsk i ulike sjangere og ta stilling til spørsmål tekstene tar opp, og verdier de representerer (VG2)
-Lese et utvalg samtidstekster på bokmål og nynorsk og drøfte hvordan disse tekstene språklig og tematisk forholder seg til vår tid (VG3)