Rein tekst: Hedda på skolebesøk

Oversetter Hedda Vormeland har nylig vært på besøk hos en klasse ved Strinda videregående.

Skrevet november 21, 2012 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Rein tekst, Videregående Legg inn kommentar

Utstilling: Strinda vgs. deltar i rein tekst og laget utstilling i forbindelse med besøket av oversetter Hedda Vormeland.

Rein tekst 2012/13 har et skarpere fokus på oversatt litteratur. I samarbeid med Norsk Oversetterforening tilbyr Foreningen !les gratis klassebesøk av en oversetter som er brukt i antologien til årets aksjon. Oversetterne som er med i årets antologi kan snakke om for eksempel tegneserier, franskspråklig litteratur, romantisk fantasy og selvbiografisk skjønnlitteratur med mer.

Hedda er 35 år og bor i Trondheim. Hun gikk selv på Kristelig Gymnasium i Oslo og var ferdig i 1996. I rein tekst 2012/13 har Hedda oversatt Alle tings bedrøvelighet av Dimitri Verhulst. I klasserommet snakker hun om spesielle utfordringer ved å oversette denne boken. Om dialekter og slang, om selvbiografisk skjønnlitteratur og hva som skjer når den krysser landegrenser, og om nederlandsk i Nederland kontra nederlandsk i Belgia.

– Mitt første skolebesøk var på Strinda videregående skole og jeg ble tatt hjertelig imot, sier Hedda som i neste runde skal besøke Kristiansund.

Når vi spør henne om et boktips, svarer hun Aldri sove mer av Willem Frederik Hermans.

– En utrolig merkelig og underholdende bok om en ung nederlandsk geologistudent som er på reise i Finnmark på 60-tallet.

Rein tekst er en leselystaksjon rettet mot videregående skole og ble arrangert for første gang i 2004. Aksjonen tar utgangspunkt i en pocketbok med utdrag fra norsk og oversatt samtidslitteratur. Aksjonen viser en bredde av tilgjengelig litteratur både med hensyn til sjanger og innhold. Det følger også med lydbok og oppgaver til bruk i klasserommet.

Årets antologi inneholder 14 smakebiter fra god samtidslitteratur, for eksempel krim, romantikk, Zlatan, dokuroman, norrøn fantasy og bloggtekst. Se bokliste.

Vi oppfordrer bibliotek til å bruke antologien som utgangspunkt for utstillinger og bokprat, og til å dele ut gratis antologier til grupper som er på besøk.