Delfinale Stavanger

Aina Villanger gikk til topps under delfinalen i poesislam i Stavanger.

Nedtelling: Deltakerne under delfinalen i poesislam i Stavanger venter spent på at programleder Atlars skal offentliggjøre vinnere. Foto: Kristine Isaksen/Foreningen !les.

Villanger er dermed klar for NM-finalen på Caféteatret i Oslo fredag 9. november.

Som en del av Kapittel, Stavanger internasjonale festival for litteratur og ytringsfrihet, ble sist helg som vanlig arrangert delfinale i poesislam. Foran rundt 30 entusiastiske publikummere på studenterhuset Folken i Stavanger, var det Aina Villanger som til slutt gikk av med seieren. Publikum fikk også overhøre en spontan oppvarming, med tekst via iPhone, av delfinalevinner fra Lillehammer, poeten Stian Johansen.

Poengfordeling:

Aina Villanger: 63 poeng
Marianne Magnussen: 61,3 poeng
Kristian «Ginger Ninja» Velde: 54,6 poeng
Synnøve Virkestad: 51,1 poeng
Sverre Røre: 48,2 poeng

Villanger ble født i Skien i 1979 og holder for tiden på med en master i estetikk ved Universitetet i Oslo. Hun har studert ved Skrivekunstakademiet i Hordaland og ved flere kunstskoler, blant annet ved Nordland Kunst- og filmskole.

I år debuterte hun med langsang – et flytans habitat på Oktober. I denne samlingen skriver Villanger, i følge forlaget, fram en subjektiv og energisk skapelsesberetning. Språket er hjemmesnekra, unormert, muntlig, med røtter i Grenlandsområdet, og opptrer som en egen instans; et «ru» forteller en kjent historie på en organisk, kroppslig måte. Ord og setninger skytes ut og blir til bilder i et tredimensjonalt, visuelt og lydlig språk.

Villanger kan du se og høre fra scenen i Caféteatret i Oslo fredag 9. november når NM-finalen i poesislam arrangeres i regi av Foreningen !les.