Finale Oslo

Det var ingen tvil, det var Sarah Ramin Osmundsen publikum ville ha. 20-åringen fikk flest poeng fra publikum i samtlige tre runder under fredagens NM-finale i poesislam 2011.

Norgesmester 2011: Her får den nye norgesmesteren i poesislam, Sarah Ramin Osmundsen, pokal og reisegavesjekk fra konferansier Elling Borgersrud. Deltaker Guro Sibeko (t.h.) jubler. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Sarah ble premiert med pokal, reisegavekort på 10 000 kroner og bokpakke fra Foreningen !les til stående applaus. Hun er den sjuende norgesmesteren i rekken og den yngste noensinne. Sarah bor i Oslo, kommer fra Norge/Martinique og er psykologistudent. Som artist er hun svært allsidig, blant annet er hun aktiv skuespiller, sanger og spoken word-poet. Hun blir Norges representant i Nordisk Cup der de regjerende landsmestrene i Norden møtes for å konkurrere. Vinner hun der, er neste utfordring VM i poesislam i Paris.

Poesislam er en rå og direkte litteraturopplevelse – der tilbakemeldingen er umiddelbar. Caféteatret i Oslo var fylt til randen av engasjerte publikummere som talte 140 på det meste. Eminent konferansier Elling Borgersrud fra Gatas Parlament hadde salen i sin hule hånd og fikk publikum til å ta i bruk både sangstemmen og ulike klappeteknikker.

Med sin feminine stil sjarmerte Sarah publikum i senk med smarte tekster om alt fra avstandsforelskelse på bussen, kvinnekamp til hylling av reggae-DJ-er. Hun spilte på kontraster og vekslet mellom sangrefreng og monologer.

For å vinne en slam, må du vinne publikums gunst. Publikum vil ha ærlighet, tilstedeværelse og humor – de bryr seg ikke om deltakeren har gitt ut en kritikerrost bok på Aschehoug. Poesislam er en sportsgren i vekst, og kvaliteten på norsk slam har blitt svært høy. Foreningen !les har arrangert poesislam siden 2005, men konkurransen har røtter tilbake til Al Capones tid i Chicago der slam ble arrangert for første gang i 1986.

Fredags NM-resultater:
Sarah Ramin Osmundsen: 110,7 poeng
Guro Sibeko: 103,7
Simen Torgersrud: 97,3 poeng
Ingebjørg Liland: 91,1 poeng
Hans Christian van Nijkerk: 77,7 poeng
Kristine Søgnen: 67,9 poeng

KONTAKT:
Norgesmester i poesislam: Sarah Ramin Osmundsen, sarahos@online.no, mobil: 901 87 676
Prosjektleder i Foreningen !les, Kristine Isaksen: mobil:  952 01 968