PM: Asbjørn Rydland vant Uprisen 2017

«Galderstjerna» er kåret til vinner av Uprisen – årets ungdomsbok. Asbjørn Rydland fikk prisen, som er på 25 000 kr., i dag under et storstilt arrangement i Festsalen i Kulturhuset Banken under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer.

Skrevet juni 1, 2017 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, ungdom, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les 1. juni 2017
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

En overrasket og glad Asbjørn Rydland takker for prisen. Foto Vibeke Røgler Foreningen !les

– Det er utrolig stas å vinne denne prisen, sa Asbjørn Rydland selv fra scenen da han mottok prisen under utdelingen i Festsalen.

Fra juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Boken er unik innenfor en sjanger som er veldig populær. Science fiction, mytologi og fantasy er blandet sammen på en unik måte. […]Boken er den lengste av de nominerte og den er på nynorsk, men det viste seg å ikke være noe problem.»

– Engasjementet har vært enormt, helt fra nominasjonsprosessen hvor 1400 anmeldelser kom inn, til juryarbeidet og de avsluttende diskusjonene. Det var veldig jevnt og selv om Galderstjerna trakk det lengste strået, er alle de nominerte blitt favoritter blant elevene. Det sier noe om nivået på norsk ungdomslitteratur nå, sier prosjektleder for Uprisen i Foreningen !les, Bjarte Bakken.

De nominerte var:
Tom Kristensen: Jakten (World of spycraft 2). Cappelen Damm
Sigbjørn Mostue: Når historien slutter (I morgen er alt mørkt 3). Cappelen Damm
Vera Voss: Hyper (De4-serien). Kagge
Asbjørn Rydland: Galderstjerna. Samlaget
Tore Aurstad: Fangarmer. Cappelen Damm

Juryklassene var:
Fjordtun skole (Finnmark)
Løten ungdomsskole (Hedmark)
Rygge ungdomsskole (Østfold)
Sagatun skule (Sogn og Fjordane)
Sunnland skole (Sør-Trøndelag)