NBF Barn og unge nominerer Foreningen !les til ALMA 2019

Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for Barn og unge har bestemt seg for å nominere Foreningen !les til ALMA 2019.

Skrevet juni 5, 2018 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

ALMA står for Astrid Lindgren Memorial Award og er verdens største barnelitteraturpris. Foreningen !les har vært nominert tre år på rad av The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). At NBF Barn og unge har valgt å nominere foreningen for prisen i 2019, blir satt stor pris på.

– Dette var en strålende nyhet for oss. Vi er veldig takknemlige for at NBF Barn og unge vil nominere oss til verdens største barnelitteraturpris. Det tar vi som en anerkjennelse av det arbeidet vi gjør med å utvikle engasjement for lesing blant spesielt barn og ungdom, sier daglig leder i Foreningen !les, Silje Tretvoll.

I en uttalelse på nettsiden til NBF Barn og unge står det følgende om nominasjonen:

«Foreningen !les har jobbet iherdig med å inspirere barn og unge til å lese siden 1997, noe de fortjener all heder og ære for. Vi krysser fingrene for at ALMA-komiteen skjønner hvor viktig jobb Foreningen !les gjør for norske lesere og gir dem prisen i 2019. Ikke minst håper vi at Foreningen !les vil fortsette med sin gode innsats i mange, mange år framover.»