Boktips: Foreningen !leser

Hos Foreningen !les er det bokhøst hele året. Vi leser veldig mange bøker i løpet av ett år. Hver måned vil vi trekke fram et par høydepunkter fra hver ansatt. Her er noen anbefalinger av bøker vi leste i august 2018.

Skrevet september 7, 2018 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

HILDE ANBEFALER:

En separasjon
Av Katie Kitamura
Oversatt av Bjørn A. Herrman
Pelikanen Forlag 2017

– Noen bøker rekker en rett og slett ikke å lese når de kommer ut. En av disse, som fikk altfor liten oppmerksomhet når den kom i fjor, er En separasjon av amerikanske Katie Kitamura. Nå er den heldigvis lest. Dette er en leseropplevelse jeg ikke ville vært foruten.

– Et par har uten stor dramatikk bestemt seg for å gå fra hverandre. Han har vært notorisk utro og hun kjenner egentlig bare en lettelse over at det er ugjenkallelig slutt. Det eneste som gjenstår er å fortelle hans foreldre at de ikke lenger lever sammen. Da han forsvinner på en tur til en liten by i Peloponnes i Hellas, føler kona at hun skylder svigermoren å reise ned for å lete etter han. Men hvilken rolle har en i noens liv når det en hadde sammen er forbi?

Noveller i utvalg

Av Tove Ditlevsen
Utvalg og forord av Vigdis Hjorth
Oversatt av Hilde Lyng
Forlaget Oktober 2018

– Danske Tove Ditlevsen skrev virkelighetslitteratur lenge før det fantes et slikt begrep. Novellene hennes er ikke noe unntak. Arbeiderklassebakgrunnen, ekteskapene og skilsmissene, utroskapene og rusmisbruket er å finne igjen i de korte tekstene. Men det er når hun beskriver det lille sårbare barnet som er prisgitt de voksne rundt seg at tekstene virkelig slår rot i en.

OLE ANBEFALER:

Smadra

Av Brynjulf Jung Tjønn
Flamme forlag 2018

– Nok ei god ungdomsbok frå Brynjulf Jung Tjønn. Smadra er sterk lesing om vald i nære relasjonar. Det gjer vondt å lese om Oda som bur med ei valdeleg mor, men som bortforklarar såra ho har med at ho har tippa på sykkelen. Kvifor klarar ho ikkje å fortelje sanninga?

Den norske slavehandelen

Av Anders Totland
Illustrert av Kristian Krohg-Sørensen
Gyldendal 2018

– Totland skriv spennande og lærerikt om den norske slavehandelen, og får utmerket drahjelp av Krogh-Sørensens detaljerte illustrasjonar. Dette er ei velkomponert sakprosabok for barn og unge, men bør også bli lesen av vaksne.

VIBEKE ANBEFALER:

Ingenlund –
Morrigans forbannelse
Av Jessica Townsend
Oversatt av Kirsti Vogt
Vigmostad & Bjørke 2018

– Dette er en magisk leseopplevelse, som bobler over av fantasi og fortellerglede. Vi møter Morrigan som er et forbannet barn. Forbannede barn får automatisk skylden for alt som går galt. I tillegg vil de aldri oppleve å feire sin 12-årsdag. De dør før det. På Morrigans siste kveld med familien, dukker det plutselig opp en mann som heter Jupiter. Han klarer med et nødskrik å redde henne med til Ingenlund, med de dødelige røyk-og-skygge-jegerne i hælene. Jupiter er medlem av Det vunderlige selskap og ønsker å ha Morrigan som sin kandidat til å komme med på årets opptak. Av over 500 kandidater er det bare 9 som får plass, og kandidatene må gjennom 4 ulike prøver for å komme inn. Den siste, og avgjørende prøven, er å vise hvilket talent man har. Men Morrigan har ikke noe talent …

Av Niklas Natt och Dag
Oversatt av Henning J. Gundersen
Cappelen Damm 2018

– Dette er en spennende, mørk og fascinerende roman lagt til Stockholm i 1793. Romanen er en utrolig god tidshistorisk skildring, der man formelig kan lukte stanken fra nattpotter og søppel i gatene. Høsten 1793 blir et lik funnet i en innsjø i Södermalm som er forurenset av byens søppel. Den døde har verken øyne, armer eller ben, men skadene er gamle og er ikke dødsårsaken. Det er en diger, alkoholisert dørvakt som får i oppgave å svømme ut og hente liket. Politimesteren henter inn hjelp fra en gammel venn, Cecil Winge, til å klare å identifisere liket og finne ut hva som har skjedd. Cecil er lungesyk og dette blir hans siste sak. Sammen med den fysiske dørvakten nøster de opp den grusomme forbrytelsen, og utvikler et nært vennskap.

SILJE ANBEFALER:

Barnet

Av Kjersti Annesdatter Skomsvold
Oktober 2018

– Dette er en kjærlighetshistorie. En mor forteller sitt nyfødte barn om hendelsene som har ført fram til dette barnet og til familien det fortelles om. Det er historier om lang tids sykdom, ensomhet og sorg. Om frykten for å satse på et annet menneske og et forhold. Boka handler mye om hvem fortelleren har vært som menneske og om hvordan livet var før barnet kom. En vakker og svært lettlest roman skrevet i et nydelig språk.

Aftenland
Av Therese Bohman
Oversatt av Monica Aasprong
Cappelen Damm 2018

– Karolina er professor i kunsthistorie. Hun navigerer seg fram i den akademiske verdenen og lever alene etter et nylig oppbrudd fra en lang relasjon. Hun er veileder for doktorgradsstudenten Anton som hevder at han sitter på ny informasjon som forandrer historieskrivingen om svensk billedkunst. Karolina dras inn i et spill. Therese Bohman er svært presis i sine beskrivelser. En intelligent roman om ensomhet, kunst og kjærlighet. Bohman er forfatter og kulturjournalist. For romanen Den andre kvinnen ble hun nominert til Nordisk råds litteraturpris. Aftenlandet er hennes andre roman på norsk og boka ble nominert til Augustprisen og Sveriges Radios Romanpris.

BJARTE ANBEFALER:

Ingen er ei øy

Av Kari Saanum
Omnipax 2018

– Faren er en utslitt alkoholiker på sofaen. Moren er i syden med ny kjæreste. Og Kaja er alene på skoleavslutning. Salen er full av foreldre. Dette er en lettlest bok som gjør vondt å lese. Vi heier på Kaja.

Ellinor

Av Katharina von Bredow
Oversatt av Line Almhjell
Kagge forlag 2018

– To venninner og en ny gutt i klassen. Klassisk drama. I Ellinor funker det som bare det. Hvem kan vel motstå en varm og klok kjærlighetshistorie?

TROELS ANBEFALER:

Hakk og ve
Av Ragnar Aalbu
Ena forlag 2018

– Det er en kunst å lage billedbøker med en humor som treffer både store og små. Hakk og ve er nok et flott og stilsikkert eksempel fra Ragnar Aalbu.

Grå
Av Nina Nordal Rønne
Magikon forlag 2017

Grå er en kjempefin og var bildebok om å føle seg alene, om å være usikker og om å bli inkludert. Spesielt fin for barn som er opptatt av følelser og sosiale relasjoner.

Følg med neste måned for flere nye boktips!