Kommentar: Ungdomsboka alle elsker

Hvis ikke årets Upris-vinner blir en megasuksess, er det et bevis på at voksne formidlere ikke bryr seg om unge leseres smak.

Skrevet mai 29, 2015 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Meninger, Nyheter, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Elsket av alle: Årets vinnerbok i Uprisen, "I morgen er alt mørkt" av Sigbjørn Mostue er elsket av gutter og jenter og bør få en mer aktiv formidling, mener Bjarte Bakken i Foreningen !les. Foto: Vibeke Røgler.

Elsket av alle: Årets vinnerbok i Uprisen, «I morgen er alt mørkt» av Sigbjørn Mostue er elsket av gutter og jenter og bør få en mer aktiv formidling, mener Bjarte Bakken i Foreningen !les. Her har Mostue nettopp mottatt Uprisen. Foto: Vibeke Røgler.

Ni ganger er Uprisen – årets ungdomsbok delt ut av ungdom. Mange bøker er likt av de unge leserne, men i år er det annerledes. Jeg har jobbet med ungdom og litteratur i 13 år og Uprisen siden i 2007, men aldri har jeg sett en lignende mottakelse av en norsk ungdomsbok som den årets vinnerbok har fått. I morgen er alt mørkt (Cappelen Damm) av Sigbjørn Mostue har nådd bredt og hardt. Vi så det allerede i de innledende rundene hvor 6-erne haglet inn på uprisen.no. Og når boka i finalerunden måtte kjempe mot fire andre favoritter, tok det bare helt av.

2014 var et veldig godt norsk ungdomsbokår. De fem nominerte til Uprisen er alle sterke bøker. I tillegg kunne 6-7 andre aktuelle bøker fint vært nominert. I morgen er alt mørkt er altså ikke bare det beste alternativet, det er en bok som er elsket.

I morgen er alt mørkt er en effektiv spenningsbok innenfor dystopi-sjangeren. Den er brutal, mørk og fylt av action, men den utnytter også sjangeren til å si noe om menneskelige relasjoner, vår sivilisasjon, vennskap og kjærlighet. Bare hør hva juryen sier: «Forfatteren har skapt en sterk hovedperson som skiller seg ut. Han tar mye ansvar, må lære seg om livet, ta vanskelige valg og ta vare på sine egne i kampen for å overleve. […] Gjennom boka måtte vi le, gråte, og noen måtte til og med kaste den i veggen når det gikk dårlig med hovedpersonen.»

I morgen er alt mørktBoka har fjetret Hunger games-leserne. Guttene og jentene som aldri før har lest en bok, har funnet sin bok. Superleserne som for eksempel Årets anmelder på Uprisen, Eira Solstad ved 10. trinn på Dokka ungdomsskole, konkluderer med at boka «absolutt bør nomineres til Uprisen». En annen skrev dette: «Jeg er gutt, og liker ikke å lese bøker. Men denne boka, den likte jeg!». Tror du meg fortsatt ikke? Les de 27 anmeldelsene på uprisen.no her.

Uprisen er delt ut ni ganger på åtte år. Vi har høstet mye ros for arbeidet. «Vi følger med», sier forlagsfolk, bokhandlere og bibliotekarer. Men å vinne Uprisen er ikke som å trykke på bestselger-knappen, selv om man skulle tro at det å bli kåret til årets beste ungdomsbok av 900 ungdommer burde ha en viss tyngde i formidling og salg av ungdomslitteratur. Ok, Norge er et lite land, bokmarkedet er ikke verdens største og markedet er komplisert. Men i år er situasjonen annerledes. Mottakelsen av I morgen er alt mørkt er så udiskutabel at det bør være en sikker suksess. Hvis ikke forlag og bokhandlere klarer å pushe noen tonn av denne boka ut til leserne, skjønner jeg ingenting.

Nå er det ikke sånn at jeg synes synd på Mostue. Han er faktisk en av dem som selger sine ungdomsbøker. Boka er anmeldt og likt og den har fått oppmerksomhet på festivaler og på ubok.no og andre steder. Men jeg mener at dette er et fenomen som alle formidlere bør kaste seg over. Boka bør ligge i stabler i bokhandlerne, alle skolebibliotek bør kjøpe inn boka og folkebibliotekene har her et sikkert formidlingskort. Hvorfor? Fordi I morgen er alt mørkt er enestående i norsk ungdomsbok-sammenheng. Den er elsket av alle.

Vel, kjære bibliotekarer, lærere, bokhandlere, forlagsfolk og alle andre formidlere i dette landet: Betyr det egentlig noe hva unge lesere mener om bøkene skrevet for dem?

Jeg mener ikke at man nå bare skal formidle denne ene boka. Jeg mener bare at årets vinner er så sterk at man ikke kan overse den. Dette er den store testen på om voksne bryr seg. Hvis ikke I morgen er alt mørkt blir en megasuksess, er det noen som ikke har gjort jobben sin.

bjarte
Bjarte Bakken