Kårer de 101 beste barne- og ungdomsbøkene

Litteraturkritiker Guri Fjeldberg skal kåre de 101 beste barne- og ungdomsbøkene utgitt i Norge de siste ti årene.

Skrevet april 28, 2014 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter Legg inn kommentar

Vil ha forslag: Litteraturkritiker Guri Fjeldberg ønsker tips til bøker som bør inngå i lista over de 101 beste barne- og ungdomsbøkene utgitt i Norge de ti siste årene.

Vil ha forslag: Litteraturkritiker Guri Fjeldberg ønsker tips til bøker som bør inngå i lista over de 101 beste barne- og ungdomsbøkene utgitt i Norge de ti siste årene.

– Det var et gledesjokk å bli tildelt statens kunstnerstipend for kritikere til prosjektet «101 barnebøker», sier Fjeldberg selv.

I prosessen med å finne frem til de 101 beste bøkene ber kritikeren nå om innspill fra barn og unge som leser mye, og fra voksne som arbeider med barne- og ungdomslitteratur.

– Jeg ønsker en liste med fem bøker du mener er verdt å elske. Fem titler som bare MÅ være med, sier hun.

Kriteriene er som følger:

• Boka må være utgitt i 2005 eller seinere.
• Den må fins på norsk, men kan godt være oversatt.
• Den må ha barn eller ungdom som målgruppe.

Fjeldberg ser foreløpig ingen grunn til sjangerbegrensning i utvalget.

– Du kan foreslå alt fra sprett-opp-bøker til romaner, dikt og sakprosa, sier hun og legger til at forslagene ikke blir offentliggjort:

– Som journalist er jeg forplikta til å holde hemmelig hvem som har foreslått hva.

Har du forslag? Send e-post til: fjeldbergs101@gmail.com.

Du kan også dele lista di offentlig og delta i diskusjoner om hvilke bøker som bør være med i Facebook-gruppa «101 Barnebøker». Etter hvert skal prosjektet også følges opp på bloggen «de101beste.wordpress.com».

– Allerede til høsten skal de første 50 titlene offentliggjøres. En bok med 101 presentasjoner inkludert noen mindre essays vil være klar ett år seinere. Målet er å gi en orientering om det beste i samtidslitteraturen for barn og ungdom, samtidig som jeg ønsker å bidra med nye tanker om hvordan vi velger ut og formidler bøker til unge lesere, sier Fjeldberg.