Juryens begrunnelse for Uprisen 2013

Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad og Nærmere høst av Marianne Kaurin vant Uprisen 2013. Les juryens begrunnelse her.

Skrevet mai 30, 2013 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom, Uprisen, Uprisen, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Juryens begrunnelse Uprisen 2013

Uprisen 2013 er snart ved veis ende, vinneren skal snart kåres. Over 400 ungdommer har vært med fra anmelderklassene startet opp i august, til nå, hvor seks juryklasser er samlet på Lillehammer for å bestemme hvem som vinner Uprisen 2013.

I år har det vært veldig, veldig jevnt. Fem gode bøker ble nominert til Uprisen 2013. To bøker skilte seg spesielt ut, og storjuryen satt en time på overtid i heftig debatt for å kåre vinneren. Dette har aldri skjedd før i Uprisens historie. Så sterke var disse to bøkene, at det var vanskelig å kåre en vinner.

Historiene er gripende, de er overraskende, de er viktige. Romanene er så gode at de fortsatt sitter i kroppene våre. Hver av disse to bøkene som utmerket seg, rørte så sterkt ved oss at vi ønsket å kjempe med nebb og klør for at denne boka skulle vinne.

Vi var så uenige om hvilken bok som var best, men så enige om at de var gode, at vi i år, for første gang i Uprisens historie, har gleden av å dele ut Uprisen til to fantastiske romaner. Storjuryen har derfor i år valgt å dele seieren.

De to bøkene det er snakk om, er begge realistiske, levende, men også ekstraordinære og uvanlige. Begge bøkene skildrer gripende kjærlighetshistorier som satte spor i juryklassene. Begge bøkene handler om det å være ung. Vi kjenner oss igjen i disse skildringene. Karakterene i historiene strekker seg over flere aldersgrupper, og begge forfatterne makter å gi liv til dem på en god måte.

Storjuryen brukte flittig ord som gripende, viktige, spennende og annerledes, om de to vinnerbøkene. Vi kan trygt si at etter å ha lest disse bøkene satt vi igjen med både kunnskap og innsikt, i verden og i oss selv.

Det måtte flere avstemninger til, og det viste seg at det ikke var mulig å gi prisen til bare én bok i år.

Vinnerne av Uprisen 2013 er:

Sammen skal vi holde himmelen av Ellen Fjestad

og