Hvordan engasjere neste generasjons lesere?

Mandag 16. september arrangerer Foreningen !les og Mediekompasset fra Mediebedriftenes landsforening (MBL) en nasjonal lærerkonferanse om framtidens lesing og lesere. Seminaret har tittelen «Engasjer neste generasjons lesere» og finner sted i Gyldendalhuset i Oslo fra klokken 09.30 til 15.00.

Skrevet september 9, 2019 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Øverst fra venstre: Natalia Kucirkova (foto: Jeanette Larsen), Aslak Gottlieb og Tone Wilhelmsen Trøen (foto: Stortinget). Nederst fra Venstre: Mari Midtstigen, Svein Olav Langåker, Maja Lunde (foto Aschehoug) og Ingeborg Volan.

Skolen blir stadig bedre til å lære elever å lese, men både fag- og fiksjonstekster er i hard konkurranse med de visuelle og interaktive mediene. Hvordan engasjerer vi morgendagens lesere i dagens samfunn? Konferansen vil se nærmere på hva lærere og utgivere kan gjøre for å engasjere unge lesere og sørge for de forblir lesere livet igjennom. Bak konferansen står Mediekompasset fra MBL og Foreningen !les.

Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen åpner konferansen. Heidi Marie Vestrheim leder den. Øvrige foredragsholdere er:

Natalia Kucirkova – Forsker ved University College i London og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger
Mari Midtstigen – Ansvarlig redaktør i Aftenposten Jr.
Svein Olav Langåker – Redaktør i Framtida Jr. og Framtida.no
Kaja Mejbo – Ansvarlig redaktør i Utdanning
Aslak Gotlieb – Forfatter, konsulent og lærer
Maja Lunde – Forfatter
Troels Posselt – Prosjektleder i Foreningen !les
Ingeborg Volan – Redaktør for leseengasjement i Dagens Næringsliv
Ragnfrid Trohaug – Forlagssjef for Barn og Unge i Cappelen Damm
Eva Thesen – Redaksjonssjef i Gyldendal Litteratur barn og ungdom
Brynjulf Jung Tjønn – Forlagsredaktør barne- og ungdomslitteratur i Det Norske Samlaget
Silje Tretvoll – Daglig leder i Foreningen !les

Se fullstendig program her

Konferansen er fulltegnet, men blir strømmet her

Tid: Mandag 16. september fra kl. 9.30  til 15.00
Sted: Gyldendalhuset, Hamsunsalen, på Sehesteds plass i Oslo

Konferansen er gratis og henvender seg først og fremst til lærere (8.-10. trinn) og bibliotekarer.

Kontakt:
Silje Tretvoll
Daglig leder i Foreningen !les
Epost: silje@foreningenles.no
Tlf.: 928 15 434

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 39 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og pilotprosjektet Bokstart. Alle foreningens tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Om Mediekompasset
Mediekompasset (tidligere Avis i skolen) er en del av Mediebedriftenes Landsforening og er begrunnet i pressens rolle i et demokratisk samfunn.

Les mer på www.mediebedriftene.no