Hva sier ungdommen selv?

Lundenes skole og Bok- og kulturbussen i Sør-Troms vant Gullboka for årets prosjekt. Les intervjuet med ungdommene som var med på prosjektet, og som leste flere av fjorårets ungdomsbøker.

Skrevet juni 12, 2013 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom, Uprisen, Uprisen, Uprisen - årets ungdomsbok Legg inn kommentar

Maria Klausen, Cecilie Moss, Ingrid Teigland, Siri Marie Fjeld, Anja Fallmyr Jensen.

Maria Klausen, Cecilie Moss, Ingrid Teigland, Siri Marie Fjeld, Anja Fallmyr Jensen sloss om å holde bokbransjens Oscarstatuett: Gullboka.

Gratulerer så mye med å være med og vinne gullboka for årets prosjekt. Dere har lest mye, hva synes dere om de norske ungdomsbøkene dere har lest? Er det noen spesielle dere har lyst å trekke fram?
Din vakre jævel – det var en sånn bok som vi mener er skrevet spesielt til ungdommer. Mange ungdommer er seksuelt aktive når de er 15-16, og det er fint at det blir tatt på alvor og at sexen blir beskrevet som noe fint. Vi likte IKKE Dagene før mai, Uka etter, Jenta som lette etter stillhet, Noen roper navnet mitt og Respekt – bøkene virket halvferdige, meningsløs handling, noen av disse laget for barn og noen for pensjonister. Vi er fornøyde med vinnerne – både Sammen skal vi holde himmelen og Nærmere høst, spesielt Sammen skal vi holde himmelen. Den viste på en måte at selv om man er forskjellig, så kan man være sammen. I den siste delen så skjønte man plutselig hele boka, og den var kjempetrist.

Maria: Innholdet i Lille Ekorn var bra, men jeg likte ikke slutten. Syns det var en alt for brå slutt, den virket ikke ferdig.

Siri: Ja, etter å ha leste 16 av 2011-bøkene, og 20 av 2012-bøkene, syns jeg det er stor forskjell på årene, bøkene fra 2011 var MYE bedre enn i 2012. Høsten, Hangman, Halvgudene og Aarons maskin var alle gode, mens i 2012 virket det liksom bøkene var laget for 12 åringer eller voksne. I tillegg var det sånn i år at de bøkene mange av oss likte, ble av voksne kritikere sett på som dårlige. Vi opplevde også at voksne ikke formidle bøker vi synes var gode, for eksempel Din vakre jævel, mens de vi ikke var så begeistret for, fikk gode anmeldelser og vant priser.

Stine: Jeg likte Synnes puslespill veldig godt. Jeg har egentlig aldri likt dystre temaer, slike som boka egentlig tar opp, men likte godt at forfatteren ut fra tema gjorde boka om til en spøkelseshistorie.

Karianne: Elise og mysteriet med dei døde hestane var min favoritt. Jeg syns den var kjempespennende.

Hansine: Jeg likte godt Carla, min Carla, men den er kanskje ingen ungdomsbok. Den var kanskje litt barnslig – og det var mange av de andre bøkene jeg leste også, som Sangen om en brukket nese, Jenta som lette etter stillhet.

Maria: Fuck off I love you var en litt guttete bok, men handlingen var likevel god – og gjelder både gutter og jenter.

Cecilie: Jeg er egentlig ikke glad i å lese, men Maria anbefalte meg å lese Din vakre jævel – og jeg likte den kjempegodt! Den har liksom alt en jentebok skal ha, drama, intriger, kjærlighet og litt til.

Anja: Jeg elsket Sammen skal vi holde himmelen – og er kjempeglad den vant!

Amalie: Jeg leste Sammen skal vi holde himmelen, læreren vår sa at Anja likte den godt, så da tenkte jeg at jeg måtte prøve den

Hvordan var det å skrive anmeldelser av bøkene dere leste? Var det vanskelig, og ble det lettere dersom dere skrev flere?
Det var ganske vanskelig i starten, men når man hadde skrevet en, ble det lettere, og etterhvert som vi skrev flere ble det enklere og enklere! Det var også kult at hun der anmelderdama kom (kritiker Guri Fjeldberg). Guri Fjeldberg syns anmeldelsene vi skrev ble mye bedre etter at hun hadde vært her. Det artigste var at da fikk vi lov til å slakte de bøkene vi ikke likte.

Jeg vet av noen av dere reiste rundt og snakka til andre elever. Hva var reaksjonene fra elevene som hørte på?
Mange av elevene ble veldig engasjerte, satt og smilte og virket interesserte, mens noen bare var der. Etter at vi hadde fortalt om bøkene, var det flere som kom bort og spurte hvilke bøker de burde lese. Spesielt populære bøker på turene med Kulturbussen var Din vakre jævel, Verdensredderne og Sammen skal vi holde himmelen. På biblioteket var det Din vakre jævel, Verdensredderne, Sammen skal vi holde himmelen, Charlieblogg og Halvgudene: Svart regn som fenget mest.

Til slutt: Tror dere at dere kommer til å lese like myte framover?
Vi kommer nok ikke til å lese like mye som vi har gjort under arbeidet med Uprisen, men vi kommer til å lese MYE mer enn vi har gjort før!