Foreningen !les og nettressurser

Er du lærer og fortsatt har behov for å ta i bruk nettressurser? Vi minner om at flere av våre tiltak er tilgjengelige digitalt. Se en oversikt her.

Skrevet juni 3, 2020 i Formidling

MELLOMTRINNET

BOKSLUKERPRISEN

Bokslukerprisen er en leselystpris for elever på mellomtrinnet. Elever leser på høsten utdrag fra ti norske bøker for aldersgruppen 10-12 år. Deretter stemmer de frem sine fem superfinalister, som juryklasser rundt omkring i Norge får i oppgave å lese fra perm til perm før de kåre en vinnerbok. Arne Svingen ble tildelt Bokslukerprisen 2020 for romanen En himmel full av skyer.

DETTE VAR SUPERFINALISTENE I BOKSLUKERPRISEN FOR SKOLEÅRET 2019/20

PÅMELDING TIL BOKSLUKERPRISEN FOR SKOLEÅRET 2020/21 HER

Utdrag og lydfiler fra høsten 2019 ligger fortsatt tilgjengelig på bokslukerprisen.no. Elevene kan hjemmefra lese utdrag og lytte til lydfiler. Det finnes også mange aktiviteter knyttet til utdragene, og en egen lærerveiledning til bøkene som gir dere mange tips til hvordan dere kan legge opp undervisninga.

AKTIVITETER HER

TID FOR TI

Tid for ti er ein nynorsk leseaksjon for 7. trinn. På nettsida tidforti.no finst utdrag frå bøker, lydfiler, aktivitetar og lærarrettleiing.

Elevane kan lese utdrag og lytte til lydfiler heime ifrå, og dei kan bruke aktivitetane knyte til utdraga.

AKTIVITETAR HER

LÆRARRETTLEIING HER

UNGDOMSSKOLEN

TXT-AKSJONEN

tXt i ungdomsskolen inneholder en antologi med utdrag fra 13 nyere norske og oversatte skjønnlitterære ungdomsbøker. Utdrag, lydfiler og lærerveiledning fra tXt-aksjonen skoleåret 2019/20 er fortsatt tilgjengelig på txt.no.

Elevene kan hjemmefra lese utdrag og lytte til lydfiler. I lærerveiledningen finner dere også mange gode tips til hvordan dere legge opp undervisninga.

SAMLESIDE FOR LYDFILER HER

ARKIV HER

PÅMELDING TIL TXT FOR SKOLEÅRET 2020/21 HER

FAKTAFYK

Faktafyk er et sakprosamagasin for ungdomsskoleelever. På faktafyk.no finner dere bokutdrag, intervjuer og artikler fra siste nummer (2019), bonusstoff og et arkiv med tidligere utgivelser. Her finner dere også lærerveiledningen til den siste utgaven av magasinet.

BONUSSTOFF HER

ARKIV PÅ FAKTAFYK HER

LÆRERSIDE HER

PÅMELDING TIL FAKTAFYK FOR SKOLEÅRET 2020/21 HER

Nominert: Nominasjonsjuryen med (f.v.) Ida Susann Tronstad, Råmund Vang, Mari Rønningen, Leah Homme Haddeland og Stella Kolstad viser fram de fem nominerte bøkene til Uprisen 2020. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

UPRISEN – ÅRETS UNGDOMSBOK

Uprisen er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsromanen utgitt inneværende år. Ungdom leser og publiserer anmeldelser på uprisen.no. På bakgrunn av anmeldelsene nominerer en ungdomsjury fem bøker til prisen. Disse fem bøkene får syv juryklasser i hele Norge i oppdrag å lese fra perm til perm. Vinnerboka skal etter planen kåres under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer i slutten av mai.

Elevene kan lese en eller flere av fem nominerte bøkene og legge inn sin egen anmeldelse.

LÆRERSIDER UPRISEN

DETTE ER DE FEM NOMINERTE

OM Å SKRIVE ANMELDELSER HER

Elever kan også lese andre norske ungdomsbøker og legge ut anmeldelser.

SE AKTUELLE BØKER PÅ UPRISENS FORSIDE

OG UNDER MENYPUNKTET ARKIV PÅ UPRISEN

For oversatte bøker, SE UPRISEN OVERSATT

VIDEREGÅENDE SKOLE

REIN TEKST

Rein tekst i videregående skole inneholder en antologi med utdrag fra 13 nyere norske og oversatte bøker innen skjønnlitteratur og sakprosa. Utdrag, lydfiler og lærerveiledning for skoleåret 2019/20 er fortsatt tilgjengelig på foreningenles.no/reintekst.

Elevene kan hjemmefra lese utdrag og lytte til lydfiler. I lærerveiledningen finner dere mange gode tips til hvordan dere kan legge opp undervisninga.

ARKIV HER

PÅMELDING TIL REIN TEKST FOR SKOLEÅRET 2020/21 HER

UNGDOMMENS KRITIKERPRIS

Ungdommens kritikerpris er en litteraturpris i videregående skole. Syv juryklasser i hele Norge får i oppdrag å lese åtte norske skjønnlitterære voksenbøker i løpet av fire måneder. Bøkene er nominert av en jury fra Norsk kritikerlag. Hva mener elever i videregående om kritikerrost litteratur? Hvilken bok av kritikernes favoritter mener de er best?

DETTE VAR DE NOMINERTE FOR 2020

Torsdag 13. mars ble Marie Aubert tildelt prisen for boka, Voksne mennesker.

Elever kan lese vinnerboka og se hvorvidt de er enige med elevjuryen eller ikke.

SE JURYENS BEGRUNNELSE HER

Elevene kan lese en eller flere av bøkene som tidligerer har vært nominert eller vunnet prisen. Er de enige i jurybegrunnelsene eller ikke?

SE LISTE OVER TIDLIGERE NOMINERTE OG VINNER HER

BOKTIPS

Trenger dere boktips til barn, ungdom eller voksne? Da har vi i Foreningen !les mange gode tips til dere:

ANBEFALINGER AV BØKER VI LESTE I FEBRUAR

ANBEFALINGER AV BØKER VI LESTE I JANUAR

Hvis dere søker på boktips i søkefeltet i høyre marg på foreningenles.no får dere opp flere gode anbefalinger.

SAKPROSA TIL UNGE LESERE HER

SAKPROSA TIL BOKSLUKERE HER

FAKTABØKER FOR SMÅTRINNET HER

På Lesesogen finner dere for øvrig flere boktips for elever på småtrinnet. Her er også lærersider, tips til foreldre om høytlesing og egne høytlesingshistorier skrevet spesifikt for Leseskogen. Bruk nettsiden som ressurs til bøker elevene kan lese og hvordan dere kan legge opp undervisningen. Tips foreldre om høytlesing og muligheten til å lese høytlesingshistorier dersom det er utfordrende å få tak i bøker.

LÆRERSIDER HER

FORELDRESIDE HER

HØYTLESINGSHISTORIER HER

Helt til slutt vil vi gjerne tipse om heftet «Inn i litteraturen. Ut i samfunnet» som Foreningen !les ga ut for noen år tilbake. Vi har lang erfaring med kritisk lesing som metode i skolen. Men hva er egentlig kritikk og hvordan kan kritisk lesing som metode fungere i møte med elevene? Dette er spørsmål som diskuteres nærmere i utgivelsen.

LES HEFTET OG FÅ TIPS HER

Lurere dere på noe? Ikke nøl med å ta kontakt med oss.

Foreningen !le
les@foreningenles.no