Boktips: Sakprosa til bokslukarane

Her er eit utval anbefalingar av sakprosabøker for mellomtrinnet.

Skrevet februar 21, 2020 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

Dyras beste sjekketriks
Malin Hellebø
Illustrert av Camilla Kuhn
Samlaget 2019

– Visste du at edderkoppar steppar når dei skal sjarmere? Og at mohairgeita pyntar seg med urin for å gjere inntrykk på damene? Dyras beste sjekketriks tek for seg dyras paringsritual og finn at dei overgår våre. Både tekst og bilete dreg parallellen mellom dyr og menneske langt, og det er både fascinerande, tankevekkjande og morosamt.

Som ein bror. Historia om sjimpansen Julius
Alfred Fidjestøl
Samlaget 2019

– For nokre år sidan skreiv Alfred Fidjestøl den sanne historia om kjendis-apen Julius. No har han skrive historia på nytt – for barn, og nok ein gong imponerer Fidjestøl som formidlar. Som ein bror fortel nøkternt, presist og varmt om eit dramatisk forsøk på å finne sin plass mellom sjimpansar og menneske.

Den norske slavehandelen
Anders Totland
Illustrert av Kristian Krohg-Sørensen
Gyldendal 2018

– Totland skriv spennande og lærerikt om nordmenn som var involvert i slavehandelen på 1600- og 1700-talet. Boka er godt illustrert av Krogh-Sørensen. Dette er ei velkomponert sakprosabok for barn og unge, men bør også bli lesen av vaksne. Sjekk også ut Nattmannen og Lepra (slippes i april) i same serie.

Oppover
Bjørn Ousland
Cappelen Damm 2018

Oppover er en fascinerende historie om Roald Amundsens luftferder – om oppturer og nedturer i løpet av de siste fem årene i polarheltens liv. Blandingen av fakta og fortelling og bildebok og tegneserie er meget vellykket og bidrar til en både lærerik og spennende bok som fortjener mange lesere.

Hvordan lager man en baby?
Anna Fiske
Cappelen Damm 2019

– I Anna Fiskes enkle tegninger og direkte språk er det mye rom for humor. Det kommer godt med når man skriver en bok som tar mål av seg til å forklare alle steg fra unnfangelse til fødsel for barn. Fiske sneier innom tema som sex, graviditetskvalme og prøverørsbefruktning med samme letthet. Dette en viktig samtalebok for grublende barn.

Virkelighetens monstre
Line Renslebråten
Cappelen Damm 2019

– Man trenger ikke å lese eventyr for å finne monstre. Virkelighetens monstre samler de skumleste, ekleste og farligste dyrene fra denne verden for unge lesere. Bokas korte og presise tekster med akkurat passe mengde tenner, slim og gift, oversikter der dyrene får skår etter hvor farlige de er for mennesker og – ikke minst – flotte og skumle illustrasjoner betyr at Virkelighetens monstre egner seg godt for hytta og stranden. Spesielt bildene av edderkoppdyr og slanger vil trolig få det til å løpe kaldt ned av ryggen på mange i sommervarmen.

Bjørnen sover
Bjørn Arild Ersland
Illustrert av Per Dybvig
Cappelene Damm 2019

–  I Bjørnen sover går vi inn i blåbærskogen og får følge bjørnen gjennom et helt år, fra han våkner utsultet om våren til han legger seg mett og tjukk om vinteren. Ved å fortelle om hva bjørnen gjør gjennom årstidene gir Bjørn Arild Ersland og illustratør Per Dybvig et levende portrett av det blåbærspisende rovdyret. Bjørnen sover er et vellykket eksempel på en sakprosabok som gir barn og voksne en god fortelling om sjefen i skogen, samtidig som den presenterer alt det spennende forskerne vet om bjørner. Visste du at du aldri må løpe vekk fra en bjørn? Løpingen kan få bjørnen til å tro at han skal fange deg, så bare gå helt sakte.

Blåhvalen
Andreas Tjernshaugen
Illustrert av Line Renslebråten
Kagge 2020

– Historien om en blåhvalunge og moren hans drar leseren inn i boka, og kapitlene om hvordan blåhvalen ble til og nesten også utryddet er både interessante og tankevekkende. Ikke minst imponerer boka med flotte og maleriske illustrasjoner i blågrønne toner og et gjennomført og innbydende bokdesign.

Hvor kommer tanker fra
Constance Ørbeck-Nilssen
Illustrert av Torill Kove
Vigmostad & Bjørke 2018

Hvor kommer tanker fra er en vakker og tankevekkende billedbok som spør uten spørsmålstegn. Den insisterer ikke, men inviterer til undring og til at vi tenker sammen – liten og stor – over et vilkår som angår oss alle. Da oppstår det gjerne fine tanker.

Stamceller
Øystein Runde
Illustrert av Øystein Runde
Gyldendal 2017

– I denne boka teiknar og forklarer Runde kva stamceller er og kva slags funksjon dei har i kroppen på bakgrunn av fagkonsulent Cecilie Gjerdes forsking. Det er ei morosam og lærerik bok, som vi blant anna har formidla i Tid for ti-aksjonen på 7. trinn til mange gode tilbakemeldingar.

Pluss nokre fleire boktips, men utan kommentarar:

Do. Ei Stinkande reise gjennom bæsjens historie

Pia Strømstad
Illustrert av Trond Bredesen
Samlaget 2018

Treng du sakprosabøker for ungdomstrinnet og vidaregåande skule? Sjekk her