Kritikernes verktøy i klasserommet

Foreningen !les har lang erfaring med kritisk lesing som metode i skolen. Men hva er egentlig kritikk og hvordan kan kritisk lesing som metode fungere i møte med elevene? Dette er spørsmål som diskuteres nærmere i utgivelsen, «Inn i litteraturen. Ut i samfunnet», som Foreningen !les nå utgir.

Skrevet februar 16, 2018 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

Pressemelding fra Foreningen !les 16. februar 2018
Kontakt: Bjarte Bakken, tlf.: 975 69 190

Inn i litteraturen. Ut i samfunnet er en samling av tekster om litteraturkritikk, kritisk lesing og formidling. Målet med utgivelsen er at lærere, bibliotekarer og kritikere skal få konkrete formidlingstips, teoretisk påfyll om hva kritikk er og lære mer om kritisk lesing som metode i skolen.

– Foreningen !les har i mange år utfordret barn og unge til å bruke kritikernes verktøy i møtet med samtidslitteratur for barn, ungdom og voksne. I dette heftet deler norsklærere, kritikere, forskere og Foreningen !les sine erfaringer, tanker og undervisningsopplegg om kritikk og kritisk lesing i skolen, sier redaktør for utgivelsen i Foreningen !les, Bjarte Bakken.

Erfaringer fra Foreningen !les sine prosjekter som Bokslukerprisen, Uprisen og Ungdommens kritikerpris er sentrale i utgivelsen. I tillegg deler litteraturkritiker Guri Fjeldberg sine tips om hvordan man får barn og ungdom til å mene noe om litteratur, og norsklærer Johanne Nordhagen ved Hamar Katedralskole forteller om sine opplevelser med juryklasser i Ungdommens kritikerpris. I utgivelsen er det også gjengitt en redigert utgave av en samtale om litteraturkritikk i Norge mellom Sissel Furuseth, ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo, og litteraturkritikerne Bernhard Ellefsen i Morgenbladet og Gro Jørstad Nilsen i Bergens Tidende.

– Det finnes utallige innfallsvinkler til litteraturkritikk og kritisk lesing som metode i skolen. Dette heftet gir ikke et fullstendig bilde, men vi håper tekstene på ulikt vis kan være et bidrag inn i denne samtalen og kan inspirere til å benytte kritisk lesing som metode, sier Bakken.

Inn i litteraturen. Ut i samfunnet finnes på nett her og som ISSUU her

Utgivelsen er støttet av Kulturrådet

Kontakt:
Bjarte Bakken
Foreningen !les
Epost: bjarte@foreningenles.no
Tlf.: 975 69 190

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997. Foreningen !les jobber for å fremme lesing I alle samfunnslag og er blant Norges fremste formidlere av litteratur til barn, ungdom og voksne. Foreningen står bak prosjekter som bl.a. tXt-aksjonen, Ungdommens kritikerpris, Uprisen, Bokslukerprisen og Tid for ti. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. Foreningen ble også nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA) 2018. Les mer på www.foreningenles.no