– Ungdomslitteratur er utrolig viktig

Det sa H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit da årets nye nummer av Faktafyk ble lansert i dag.

Skrevet februar 5, 2014 i Bibliotek, Bibliotek/lærer, Faktafyk, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom Legg inn kommentar

Redaksjonsrådets Mathias Weseth hilser på Kronsprinsesse Mette Marit

Redaksjonsrådets Mathias Weseth hilser på Kronsprinsesse Mette-Marit. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Foreningen !les lanserte onsdag 5. februar årets nummer av Faktafyk i Oslo. Magasinet er et gratis tilbud til alle ungdomskoler i landet, og tilbyr rykende fersk sakprosa til elevene.

H.K.H. Kronsprinsesse Mette-Marit var tydelig på hva hun synes om ungdomslitteratur.

– Ungdomslitteratyr er utrolig viktig og det er viktig at det blir satt fokus på, sa Kronprinsessen da hun ble intervjuet av skoleelev Mathias Weseth (15).

Weseth ville gjerne vite hva Kronprinsessen selv leste da hun var ungdom.

– Som ungdom leste jeg mye eventyr og mammas bøker fra bokklubben, sa Kronprinsessen og lurte på hva Weseth selv liker å lese.

Faktafyk er laget av Foreningen !les i samarbeid med ungdommer og andre bidragsytere. Et redaksjonsråd for magasinet har bestått av fem ungdommer. De har lest og gitt tilbakemeldinger på hvilke tekster som fungerer og ikke fungerer, og på hvordan Faktafyk bør se ut. På spørsmål om det var mye diskusjon og krangling svarte Vemund Breen (15) fra redaksjonsrådet.

– Vi var mer uenig enn enig, men det er vanskelig å krangle så lenge man får pizza og cola servert.

Redaksjonsrådet til Faktafyk: Vemund Breen (15), Mathias Weseth (15), Alva Pauline Gjerde (15), Benedicte Overaa (15). Isak Prinos (15) var ikke tilstede.

To av bidragsyterne til Faktafyk var til stede på lanseringa. Forfatter Jens K. Styve har skrevet om den villeste roadtrippen du kan lese om, og farmasøyt Karoline Fægri har skrevet om hvor mange kilo bakterier du har i kroppen din. Begge fortalte om hvordan det var å jobbe med tekstene sine til konferansier Heidi Marie Vestrheim.

Les e-magasinet til Faktafyk her.