Debutant vant Uprisen 2020

Elever i ungdomsskolen har kåret Neda Alaeis debutroman, «Dette er ikke oss» (Gyldendal 2019), til vinner av Uprisen – årets ungdomsbok 2020.

Skrevet september 24, 2020 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, Presse, Uprisen - årets ungdomsbok

Vant: Neda Alaei ble i dag kåret til vinner av Uprisen 2020 for debutboka, «Dette er ikke oss». Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

I dag ble Uprisen endelig utdelt i forbindelse med Norsk litteraturfestivals barne- og ungdomsprogram, Pegasus. Prisen skulle opprinnelig bli delt ut i mai, men utdelingen ble utsatt på grunn av koronapandemien. Vinner av Uprisen 2020 og ungdomsjuryens favoritt, ble Dette er ikke oss av Neda Alaei. Dette er hennes debutbok, og vinneren var tydelig rørt da elevene i dag overrakte henne prisen under U-showet i Festsalen i Kulturhuset Banken på Lillehammer..

– Tusen, tusen takk! Dette er helt oppriktig min aller største drøm. Det mener jeg virkelig, sa Alaei fra scenen.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

Boka er så spennende at vi ikke klarer å legge den fra oss. Selv om den ytre handlingen engasjerer oss, er det den indre handlingen som virkelig griper tak i oss. Det er rett og slett en følelsesbombe av kjærlighet, sorg og redsel – egentlig alle følelser.

Les hele juryens begrunnelse her

De nominerte var:
Dette er ikke oss av Neda Alaei (Gyldendal)
Følg med nå av Trygve Skaug (Cappelen Damm)
Enkebyen av Thomas Enger (Capitana)
Minus 14 av Espen Dekko (Gyldendal)
Brådypt av Elin Viktoria Unstad (Cappelen Damm)

– Årets elever har gjort en ekstra innsats på grunn av pandemien. De har tenkt på og diskuterte disse bøkene i over et halvt år, og de har vært mer alene med arbeidet enn tidligere juryklasser. Jeg er stolt av dem, av lærerne og de ansvarlig i Pegasus-festivalen som har klart å gjennomføre årets prisutdeling tross omstendighetene. Elevene har hatt en grundig og god diskusjon i storjuryen og de har funnet en verdig vinner. Gratulerer til Neda Alaei!, sier prosjektansvarlig for Uprisen i Foreningen !les, Petra Helgesen.

Juryklassene var:
Stokksund skule (Møre og Romsdal)
Li skole (Viken)
Hauketo skole (Oslo)
Straumen skole (Nordland)
Hokksund ungdomsskole (Viken)
Ajer ungdomsskole (Innlandet)
Søndre Land ungdomsskole (Innlandet)

Kontakt:
Petra Helgesen
Prosjektansvarlig for Uprisen i Foreningen !les
Epost: petra@foreningenles.no
Tlf.: 977 82 805

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997, og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i Bok-Norge. Foreningen er finansiert av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Formålet er å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom ulike tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge, og nærmere 10 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer, og står blant annet bak litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i slampoesi og Bokstart. Alle tiltakene er gratis og nasjonale. I 2017 fikk Foreningen !les bokbransjens hederspris, Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no

Om Uprisen
Uprisen ble utdelt først gang i 2007 og er ungdoms egen kåring av den beste norske ungdomsboka utgitt inneværende år. Prisen arrangeres av Foreningen !les i samarbeid Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og Den kulturelle skolesekken.

Les mer på www.uprisen.no

Storjury: Her leser to representanter fra storjuryen opp juryens begrunnelse. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.