De nominerte til Ungdommens kritikerpris 2019

Rundt 250 norske skjønnlitterære voksenbøker er lest og vurdert. Nå har juryen nominert de åtte beste til Ungdommens kritikerpris 2019.

Skrevet november 13, 2018 i Bibliotek/lærer, Lærer videregående, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

– Norsk samtidslitteratur er rik og mangfoldig, i tematikk, stil og form, og det utgis mange bøker av høy litterær kvalitet. Blant de nominerte er det både gamle travere og mer ukjente stemmer. I år var det særlig mange kvinnelige forfattere som utmerket seg med sterke bøker, noe som også gjenspeiles i den endelige listen, som består av seks kvinner og to menn, sier juryleder Ola Jostein Jørgensen, som har utgjort nominasjonsjuryen sammen med litteraturkritikerne Gro Jørstad Nilsen og Ida Vågsether.

Nå sendes de nominerte bøkene ut til syv juryklasser i videregående skole som lese, diskutere og kåre vinneren. Prisen deles ut på Sentralen i Oslo 14. mars 2019.

De nominerte er:
Marit Eikemo – Gratis og uforpliktande verdivurdering. Samlaget
Trude Marstein – Så mye hadde jeg. Gyldendal
Sonja Nyegaard – Mørket er et mirakel. Kolon
Per Petterson – Menn i min situasjon. Oktober
Kjersti Skomsvold – Barnet. Oktober
Ellen Mari Thelle – Bernhard banker på. Flamme
Gunnhild Øyehaug – Presens maskin. Kolon
Stig Aasvik – Ordføreren i Oslo. Cappelen Damm

Les juryens begrunnelser her

Årets juryklasser er:
Vestfold: Thor Heyerdahl vgs. (Vg2 Helsearbeiderfag)
Hedmark: Solør vgs. (Vg2 Ambulansefag)
Rogaland: Sandnes vgs. (Vg2 Studiespesialisering)
Hordaland: Bergen Katedralskole (Vg3 Studiespesialisering)
Oslo: Wang vgs. (Vg3 Studiespesialisering toppidrett)
Hedmark: Nord-Østerdal vgs. (Vg3 Studieforberedende idrett)
Møre og Romsdal: Atlanten vgs. (Vg2 studieforberedende musikk og dans)

Kontakt:
Bjarte Bakken
Prosjektleder for Ungdommens kritikerpris i Foreningen !les
Tlf.: 975 69 190
Epost: bjarte@foreningenles.no

Om Ungdommens kritikerpris
Ungdommens kritikerpris er et samarbeid mellom Foreningen !les, Utdanningsforbundet, Norsk Kritikerlag og Den norske Forleggerforeningen. Ungdommens kritikerpris er en pris for norsk skjønnlitterær samtidslitteratur, delt ut av elever i videregående skole.

Les mer på www.ungdommenskritikerpris.no

Om Foreningen !les
Foreningen !les er en ideell medlemsorganisasjon som ble stiftet i 1997 og som i dag har 40 medlemsorganisasjoner fra hele bredden i bok-Norge. Foreningen finansieres av medlemsorganisasjonene og mottar støtte fra blant annet Kulturrådet og Utdanningsdirektoratet. Foreningens formål er å arbeide for å fremme lesing i alle aldersgrupper og i alle samfunnslag. Gjennom sine tiltak når Foreningen !les årlig rundt 300 000 barn og unge og cirka 6 000 lærere og bibliotekarer. Foreningen !les har tiltak i skolen og på alternative arenaer. Foreningen !les står blant annet bak tiltak som litteraturprisene Ungdommens kritikerpris, Uprisen og Bokslukerprisen, antologiene tXt, Rein tekst og Tid for ti, sakprosamagasinet Faktafyk, NM i poesislam og pilotprosjektet Bokstart. Alle våre tiltak er gratis og nasjonale. I 2017 mottok Foreningen !les bokbransjens hederspris Gullegget. I 2018 ble Foreningen !les nominert til verdens største barnelitteraturpris, Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), for fjerde år på rad.

Les mer på www.foreningenles.no