Boktips: Folkehelse og livsmestring

Som tverrfaglig tema i skolen skal Folkehelse og livsmestring «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.» Vi har samlet et utvalg boktips for ulike aldersgrupper som kan passe inn i temaet.

Skrevet januar 13, 2022 i Barneskole, Bibliotek, Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter

Les mer om Folkehelse og livsmestring her

BOKTIPS:

Småtrinnet:

Vi starter med Anna Fiskes tre bøker i Hvordan-serien:

Hvordan lager man en baby?

Hvordan begynner man på skolen?

Hvordan er det å være voksen?

Mer Fiske:

Følelsesbiblioteket

Anna Fiske
Solum 2019

Følelsesbiblioteket består av sju enkeltstående bøker: Sinne, Sjenanse, Forelskelse, Redd, Sjalusi, Sorg, Lykke. Bøkene skal inspirere barn til diskusjon, og til egne tanker og refleksjoner rundt det å kjenne på ulike følelser. (Fra forlaget)

Vi er løver
Jens Mattsson. Illustrert av Jenny Lucander
Oversatt av Jan Chr. Næss
Gyldendal 2021

– Bildeboken Vi er løver! er en rørende bok om søskenkjærlighet og om å miste en bror. Her forteller en liten gutt om storebroren sin. Sammen leker de at de er modige løver, de er en flokk som jager gaseller og gnuer på savannen. Men leken forstyrres av at broren blir alvorlig syk og må bo på sykehuset. Selv om broren mister løvepelsen sin, vil ikke lillebror gi opp leken eller storebroren sin. Illustrasjonene viser de fine øyeblikkene som brødrene har sammen i leken, og hvordan barnas fantasi og den alvorlige virkeligheten glir over i hverandre. (Sigrun, Foreningen !les)

Jeg er brun
Ashok Banker
Illustrert av Sandhya Prabhat
Oversatt av Ina Vassbotn Steinman
Cappelen Damm 2021

Jeg er brun er en inkluderende bildebok med et tydelig budskap: Hvert eneste barn er verdifullt og perfekt akkurat som det er. Barn med brun hudfarge er like vanlige og enestående som alle andre. Boken er et speil for fargede barn og et vindu for de med annen hudfarge. En gledesstrålende feiring av den huden du er født med, av å være brun, fantastisk og av å være deg! (Fra forlaget)

Ørn
Martine Grande
Samlaget 2021

Sam trivst best inne på rommet sitt saman med bestevennen Ørn, ein liten og glad undulat. I gata utanfor er det bøllene som bestemmer. Ein dag ser Sam ei jente på vegen utanfor vindauget sitt. Ho freser rundt på ein sparkesykkel. Kven er ho? Kanskje ho vil vere vennen hans? Ørn er ei fargerik bok om vennskap og utanforskap. Men det er også ei bok om å vekse og bli sterkare, om til slutt å bli til ein stor, farleg ørn på jakt etter bøller. (Frå forlaget)

Bror min
Laura Djupvik
Illustrert av Øyvind Torseter
Samlaget 2021

– Ei jente og far hennar er prega av sorg og motlause etter tapet av guten i familien – broren til jenta. Ein dag bestemmer jenta seg for å dra far med ut på fisketur, og då skjer det noko overraskande som gjer sorga meir konkret og samtidig lettare å hanskes med. Bror min er ei alvorleg og rørande bok som er ope for fortolking og gir mange moglegheiter for samtale. Torseters karakteristiske illustrasjonar med mørk og sober fargebruk framhevar det alvorlege temaet og minner om andre fine bøker frå same illustratør som til dømes Den finaste historia. (Troels, Foreningen !les)

Julian er en havfrue
Jessica Love
Oversatt av Eivind Sudmann Larssen
Mangschou 2020

Julian er en havfrue handler om å kle seg ut, om et barns fantasi og drømmer, og om en bestemors betingelsesløse kjærlighet. Julian elsker havfruer og vil kle seg ut som dem, og bestemor lar seg rive med og gir ham plass til å spille ut drømmen om å bli en vakker havfrue. Vi trenger barnebøker som denne, også for de minste, som åpner opp for at man kan spille ut flere sider av seg selv. Dette er en nydelig bildebok om å bli akseptert for den man er. (Sigrun, Foreningen !les)

Ollianna
Gro Dahle
Illustrert av Kaia Dahle Nyhus
Cappelen Damm 2020

– Gro Dahle har skrevet flere bildebøker om alvorlige, men viktige tema for barn. Ollianna er en bok om alle de vanskelige følelsene som kan velte opp i en gutt som lurer på om han er gutt eller jente. Olli er gutten til mamma og pappa, men han er ikke sikker på om han vil være Olli lenger. Kan han heller være Ollianna, og vil pappa være like glad i ham da? Teksten er poetisk og følelsesladet, og illustrasjonene skifter mellom kalde og varme farger for å tydeliggjøre hva Ollianna føler. Samtidig er det klart hvor ansvaret ligger: Problemet er de voksnes snevre forventninger til hvordan en gutt bør være, og at trange sosiale normer kan få store konsekvenser for barn. (Sigrun, Foreningen !les)

Så mørkt det ble
Constance Ørbeck-Nilssen
Illustrert av Øyvind Torseter
Ena 2020

– En gutt sitter fast i heisen. Han lekte til sent på kvelden utenfor blokka, og får egentlig ikke lov til å ta heisen alene. I heismørket tar redselen tak i ham. Han ser for seg en fortvilt mamma, helikoptre med søkelys, og naboer, politi og soldater som går fra dør til dør for å lete etter ham. Hva vil skje hvis han aldri kommer seg ut? Torseters enkle tegninger gjør fortellingen både sår og komisk, og Så mørkt det ble gir et fint bilde av barnets frykt og fantasiverden. Til sist er det de gode minnene som hjelper gutten å finne mot til å overvinne redselen og komme seg ut av situasjonen på egen hånd. (Sigrun, Foreningen !les)

Bonsai: en liten bok om døden
Simon Stranger
Illustrert av Hilde Hodnefjeld
Magikon 2018

Bonsai er en troverdig og poetisk bok om å miste et familiemedlem. Illustrasjonene er varierte og uttrykksfulle, de fremhever barnets perspektiv som boka bruker til å formulere grunnleggende tanker og vanskelige følelser i møtet med en av livets kriser. (Troels, Foreningen !les)

Regnbuesommer
Camilla Otterlei
Illustrert av Tiril Valeur
Vigmostad & Bjørke 2021

Det er sommer. Simone kjeder seg mens hun teller ned til vennene kommer hjem fra ferie. Men så blir hun kjent med gamle onkel Henry og den nye nabogutten Aaron. Aaron er den kuleste Simone har møtt! Hun blir helt rar inni seg når han smiler til henne. Venninna Leah vil ha Aaron med i den nye diskodansgruppa si for å vinne høstens store talentkonkurranse. Men hva vil egentlig Aaron? Hvorfor digger han Elvis-musikk? Og het han virkelig noe annet der han bodde før? Regnbuesommer er en sjarmerende og viktig fortelling om vennskap og forelskelse, korttriks og rock’n’roll – og om å våge å være den du er! (Fra forlaget)

Katt savna
Camilla Otterlei
Illustrert av Tiril Valeur
Vigmostad & Bjørke 2019

– Alt Simone ønsker seg er en katt, særlig når Mamma er borte på jobbreiser i ukesvis og venninnen Eline har funnet en by bestevenn. Da den nye upopulære gutten i klassen viser henne en hemmelighet, en såret og nesten livløs katt han har funnet i en grøftekant, bestemmer de seg for å gjøre alt de kan for å redde den. Men vil de klare å holde katten i live? Og hvem er det egentlig som eier den? Katt savna åpner opp for samtaler om ensomhet, om mobbing og å kjenne seg annerledes, og egner seg derfor godt til høytlesing. (Sigrun, Foreningen !les)

Mellomtrinnet:

Berre hopp
Åshild Moldskred
Samlaget 2021

– Ingeborg er lei seg for at ho og Pernille ikkje lenger er bestevener. No er ho heilt aleine og har ingen som kan forsvare ho når alle seier ho er så annleis. Men når storebroren hennar utfordrar ho til å gjere ting ho ikkje har tort tidlegare, veks sjølvtillita og ting begynner å bli betre. Fin bok om å stå opp for seg sjølv og som passar godt for mellomtrinnet. (Ole, Foreningen !les)

Lappjævel!

Katrine Nedrejord
Aschehoug 2020

«Lappjævel handler om Sammol som sendes på en internatskole. Handlinga fåregår på 50-tallet i Finnmark. På internatet virker først romkameratene hans veldig hyggelige. Men når Sammol ikke ser på, tisser de i senga, rett før de skal sove, og guttene tvinger han til å legge seg i den klissvåte senga. Sammol kan bare å snakke samisk, og ikke norsk. Derfor kan han ikke fortelle om det som har skjedd til rektor Rygg. (…) Det at det vi hører er mest Sammols tanker og ord, er noe som gjør hele handlinga mer realistisk, og får oss til se historien fra hans øyne, og historien blir for meg lettere å leve seg inn i. Over hele utdraget ligger er ekkel «vibe». Det er akkurat som at man begynner å føle Sammols følelse av å ikke kunne si i fra til rektor Rygg om de ekle romkameratene. Det er akkurat som at følelsen av å sitte fast en plass, griper meg når jeg leser. Akkurat som om jeg vil rope etter hjelp, men har et stort stykke gaffateip over munnen. Jeg vil gjerne lese denne boka, og gir den full pott.» (Torgrim, Høyeggen skole, bokslukerprisen.no)

Bare Victor
Victor Sotberg og Erik Eikehaug
Illustrert av Charlotte Sandmæl
Gyldendal 2020

«Victor er mest kjent for å være en youtuber, men nå har han kommet ut med en selvbiografi. Denne biografien handler om hans barndom, og at man skal være den man er. Handlingen er lett å leve seg inn i. Jeg mener det er fordi at jeg liker å høre hvordan andre opplever ting, da blir jeg ofte nysgjerrig. Forfatteren har skrevet på en slik måte som gjør at jeg fikk følelsene til Victor når han beskrev ting. (…) Handlingen utvikler seg gradvis mot et høydepunkt som gir meg større og større klump i magen. Det som overrasket meg, var når han får den beskjeen om at han har fått noen imot seg. (…) Boken tar opp et viktig emne som er å være den man er. Den forteller om et viktige som gjør at du blir glad. I tillegg gir den deg noe å tenke på» (Alexander, Brundalen skole, bokslukerprisen.no)

Hva skjedde egentlig med deg?
Jenny Jordahl
Illustrert av Jenny Jordahl
Cappelen Damm 2020

Elise fra Åsen skole har lest et utdrag fra boka i prosjektet Bokslukerprisen. Hun skriver:  «Jeg likte dette utdraget veldig godt. Det gjorde litt vondt å lese for å være helt ærlig. At faren bryr seg mer om vekten til Janne enn at hun blir mobbet av to gutter er helt forferdelig. En ting jeg likte veldig godt med teksten er illustrasjonene. Fordi dette utdraget hadde ikke mye tekst, men det sa fortsatt så mye, spesielt med illustrasjonene. Når Janna sitter på badet og gråter over hendelsen ser man en stor skygge bak henne, et stort mørkt og svart monster bak henne. Denne skyggen tror jeg representerer Jannes indre tanker og hvordan følelser gror over tid. (…) Hva skjedde egentlig med deg? kan vise hvordan de IKKE skal oppføre seg, men jenter på alderen til Janne trenger denne boken mer. Fordi kroppspress blir bare verre og verre over tid, kroppspress og spiseforstyrrelser er et alvorlig problem for mange unge og bøker som disse gjør et forsøk på å vise at man er fin som man er.»

Jeg er Leona
Line Baugstø
Aschehoug 2020

– Hvordan er det å begynne på ungdomsskolen når man er født i feil kropp? Hvordan er det å bli forelsket, og hvordan føles det når kroppen endrer seg i motsatt retning av det man ønsker seg?Jeg er Leona er en velskrevet, aktuell og viktig bok som gir et innblikk i hvordan det er å være transkjønnet og på full fart inn i puberteten. Synsvinkelen bidrar til at det blir nært og spennende, og selv om den er gitt ut som barnebok, tror jeg de fleste vil ha glede av å lese denne fine boka. (Troels, Foreningen !les)