Boktips: Demokrati og medborgerskap

Som tverrfaglig tema i skolen skal «demokrati og medborgerskap gi elevene kunnskap om demokratiets forutsetninger, verdier og spilleregler, og gjøre dem i stand til å delta i demokratiske prosesser». Vi har samlet et utvalg boktips for ulike aldersgrupper som kan passe inn i temaet.

Skrevet februar 8, 2022 i Bibliotek/lærer, Boktips, Formidling, Nyheter

Gjennom arbeid med temaet skal elevene forstå sammenhengen mellom individets rettigheter og plikter. Individene har rett til å delta i politisk arbeid, samtidig som samfunnet er avhengig av at borgerne bruker rettighetene til politisk deltakelse og utforming av det sivile samfunnet. Les mer om temaet demokrati og medborgerskap her. Se boktips under.

Boktips for temaet Bærekraftig utvikling her
Boktips for temaet Folkehelse og livsmestring her

BOKTIPS

Småtrinnet:

Konge! Historien om Harald og kongehuset vårt
Kristin Storrusten
Gyldendal 2022

Hvorfor har vi en kongefamilie i Norge? Hva gjør de egentlig? Hvorfor er Harald konge, og hvorfor blir Ingrid dronning en gang? Konge! er en lettfattelig bok om styresett, det norske samfunnet og ikke minst om kongefamilien vår – helt tilbake til 1905. Men mest av alt handler det om hva som skjer i dag. (Fra forlaget)

Hvordan er det å være voksen?
Anna Fiske
Cappelen Damm 2021

I Hvordan er det å være voksen? tar Anna Fiske for seg små og store spørsmål om voksenlivet. Boka er i kjent stil både hjertevarm, inkluderende og morsom, samtidig som den ufarliggjør det å bli voksen og få mange nye oppgaver og ansvar. For voksne er kanskje ikke så annerledes enn barn, innerst inne? (Fra forlaget)

Historien om Bodri
Hédi Fried
Illustrert av Stina Wirsén
Oversatt av Cecilie Winger
Omnipax 2021

– Hédi Fried ble sendt i konsentrasjonsleir som barn og overlevde Holocaust. Historien om Bodri baserer seg på hennes opplevelser og forteller om det aller mørkeste gjennom barnets perspektiv. Samtidig handler boka om familiehunden Bodri, og da fortellingen nærmer seg sitt uhyrlige klimaks vender både barna og boka tankene mot hunden, for å utholde situasjonen. Sammen med Stina Wirséns kongeniale illustrasjoner i akvarell og tusj er resultatet en sterk og rørende bok som forteller både direkte og indirekte og som åpner for viktige samtaler mellom barn og voksne. (Troels, Foreningen !les)

Pølsetjuven
Marianne Gretteberg Engedal
Samlaget 2019

– Kjell og familien hans er tjuvar, men Kjell er verdas dårlegaste tjuv. Foreldra er ikkje fornøgde når han plukkar søppel og let som det er tjuvgods. Må han verkeleg stele frå vennen sin, Pølse-Per, for å bevise at han er verd noko? Pølsetjuven er den første boka til Marianne Gretteberg Engedal. Med ein særeigen strek og finurlege teikningar har ho laga ein humoristisk bildebok om å ville vere noko anna enn det ein er. (Sigrun, Foreningen !les)

Kim Friele
Ida Hegazi Høyer
Illustrert av Øivind Hovland
Gyldendal 2019

Kim Friele er en minibiografi for aldersgruppen 3–6 år. Med delikate illustrasjoner og inspirerende hendelser fortelles historien om jenta som bestandig har kjempet for kjærligheten, og for at alle skal få elske hvem de vil. (Fra forlaget)

Alle sammen teller
Kristin Roskifte
Magikon 2018

– Kristin Roskiftes Alle sammen teller er en prisbelønt bildebok, med fargerike og fascinerende illustrasjoner. Boka er både en tellebok og en myldrebok som fra det ene oppslaget til det neste fylles av stadig tettere menneskemengder. Boka er både morsom og filosofisk, og en påminnelse om at vi alltid er del av et fellesskap. (Sigrun, Foreningen !les)

Papelina
Randi Fuglehaug
Illustrert av Jill Moursund
Samlaget 2017

Papelina og familien må reise frå heimen sin. Papa Gøye seier det er eit topphemmeleg eventyr! Det einaste Papelina får vite, er at dei skal til eit nydeleg fugleslott. Men reisa blir lang og slitsam. Og kvifor kan ikkje Papa Gøye slutte å tulle og fjase? Papelina er ei historie om flukt, familie og vennskap. Og om kva det vil seie å vere heime. (Frå forlaget)

Mellomtrinnet:

Overleve 1. Vulkanen vaknar
Tor Arve Røssland
Samlaget 2022

– Havet stig og om kort tid vil verda vere totalt annleis. Flyktningstraumen vil auke, folk vil svelte i hel og krig vil bryte ut. I denne uvisse framtida finn vi Jamal og Eira. Dei er begge tenåringar som er med på forskingsskipet Bluenose saman med fedrane sine. Plutseleg er dei fanga i ein krigssone og det heile blir eit spørsmål om å overleve ei verd der menneska er utryddingstrua. Dette er første bok i serien Overleve. (Ole, Foreningen !les)

Hvorfor har vi ikke president i Norge? Og 52 andre ting du lurer på om politikk
Susanne Kaluza
Illustrert av Leonard Furuberg
Cappelen Damm 2021

– Susanne Kaluza har gjort en imponerende jobb i denne sakprosaboka rettet mot mellomtrinnet. I løpet av 53 spørsmål og svar klarer hun å holde språket enkelt og presist, samtidig som hun formidler hvor avgjørende og komplisert demokratiet vårt er. Boka er gjennomillustrert av Leonard Furuberg, noe som skaper morsomme pustepauser i teksten og gir leseren tid til å fordøye all informasjonen. Det er mye utgivelsen ikke gir svar på, men boka er et perfekt sted å starte for en 10-åring som ønsker å forstå mer om makt og innflytelse i landet vårt. (Petra, Foreningen !les)

Fæle typer. Diktatorer og tyranner
Jan Christopher Næss
Illustrert av Geir Moen
Gyldendal 2021

– Jan Chr. Næss åpner Fæle typer med å fortelle om hvordan de store guttene mobbet ham og kompisene hans da han gikk på barneskolen. Mobbehistorien gir en god inngang til oppslag på oppslag med diktatorer og tyranner, fra antikken til Gaddafi. Hva gjør at mobbere får makt og posisjoner, og hva har disse fæle typene brukt handlingsrommet sitt til? Næss og illustratør Geir Moen viser at også tyranner kommer i mange ulike former og fasonger, og at ikke alle først og fremst er onde. En bok som gir overraskende tanker og samtaler. (Petra, Foreningen !les)

Håndbok for unge antirasister
Tinashe Williamson
Illustrert av Thea Jacobsen
Cappelen Damm 2021

Håndbok for unge antirasister av Tinashe Williamson belyser og engasjerer, og oppfordrer til det aller viktigste: nemlig dialog. Gjennom ti kapitler og ti fiktive karakterer svarer Williamson på spørsmål som hva rasisme egentlig er, hvorfor representasjon er viktig og hva man kan si hvis man opplever at noen blir diskriminert mot på grunn av hudfargen sin. (Fra forlaget)

Lappjævel!
Kathrine Nedrejord
Aschehoug 2020

– Jeg synes teksten var trist og spennende. Jeg hadde klump i halsen gjennom nesten hele teksten. Jeg synes det er bra at de forteller om hvordan samene hadde det. Andre bør lese den fordi da får vi lære om hva samene opplevde og hvordan de hadde det. (Astri, Tegelverket skole, på bokslukerprisen.no)

Hør elever på 7. trinn snakke med forfatter Kathrine Nedrejord om boka Lappjævel! i podkasten unge !leser her

En himmel full av skyer
Arne Svingen
Gyldendal 2019
Vinner av Bokslukerprisen 2020

– Boka har et viktig budskap og tema. Det er viktig at det blir skrevet bøker om global oppvarming og at vi må ta ansvar for klimaet og miljøet vårt. Det er det som gjør at denne boka ikke bare blir underholdende og en god bok mens vi leser den, men at den lever i oss, og med oss, etterpå også. Vi likte at hovedpersonen bestemte seg for å kjempe for det som var viktig for ham. Han ga ikke opp selv om han var i en vanskelig situasjon. Boka gir oss tro på at vi barn kan ha innflytelse i samfunnet. Vi kan stå opp for det vi tror på. (Fra elevjuryens begrunnelse)

Ungdomsskolen:

Drømmens orden
Øystein Stene
Gyldendal 2021

-  Drømmenes orden er andre bok i trilogien om Alm som vi møtte i Pustens lov. Så hvis du likte den, anbefaler vi også denne. Boka handler om pandemi og er en nervepirrende historie. Den er utrolig spennende og godt likt av mange anmeldere på uprisen.no. (Nominasjonsjuryen i Uprisen)

Øya synker sakte
Sanne Mathiassen
Vigmostad og Bjørke 2021

– Klimakrisen har ført til at et lite øysamfunn er i ferd med å synke. Knallhard disiplin er det eneste som hjelper. Hit kommer Henny for å bo hos tanta si. De strenge reglene er vanskelig å følge. Og det blir ikke enklere når hun forelsker seg i Johannes, sønnen til øyas «diktator». En underholdende bok med både humor og alvor! (Ole, Foreningen !les)

Skal du ikke gifte deg snart?
Nancy Hertz
Gyldendal 2021

I denne boken åpner Herz samtalen med sin egen mor. Gjennom personlige og vanskelige samtaler nøster de opp i morens historie, og prøver å forstå hvorfor forholdet mellom dem er blitt så fastlåst og turbulent. For er det mulig å inspirere unge jenter til å ofre familiebånd og vennskap for å oppnå frihet og respekt – og fortsatt ønske forsoning på egen hjemmebane? (Fra forlaget)

Ta vare