Barnebokfestival: Debatt og sakprosa

I samarbeid med Norsk barnebokinstitutt arrangerer Foreningen !les torsdag 15. september kl 16 en panelsamtale om sakprosa for ungdom. Vel møtt i Cappelen Damm-huset.

Skrevet august 25, 2016 i Bibliotek/lærer, Formidling, Lærer ungdomsskolen, Lærer videregående, Nyheter, Presse Legg inn kommentar

sakprosabøker.inddFagrekka under Barnebokfestival byr på en rekke spennende arrangement i Halvbroren i Cappelen Damm-huset i Akersgata i Oslo sentrum.

15:00 Etikk og formidling
Vi er enige i at vi ønsker at barn og ungdom skal lese. Men skal det skje for enhver pris? Går etikken av og til tapt i iveren etter å få ungdom til å plukke opp bøker? Meningssterkt panel tar for seg formidlingskontroverser i 2016.

Arrangør: IBBY Norge og NBF barn og unge

16:00 Faktafrykt?
Historier fra virkeligheten kan bidra til å gi unge lesere flere blikk på en stadig mer utfordrende verden. Men er tilbudet til denne målgruppen godt nok? Hvilke erfaringer finnes på feltet og hva kan gjøres for å sikre barn og ungdom god sakprosa?

Panelsamtale med Birgit Christensen, Cappelen Damm, Ragnfrid Trohaug, Samlaget, Hilde Slåtto, Foreningen !les og Peder Samdal, forfatter av Mario Balotelli forklarer Europa.

Programleder: Birgitte Eek.

Arrangør: Norsk barnebokinstitutt og Foreningen !les

17:00 Miniuniversitetet: Slukk kunnskapstørsten!
Fire sakprosaforfattere har 12 minutter hver på seg til å formidle et spennende tema. Det blir hard-core kunnskap fra nye sakprosabøker for barn og unge. Lær noe nytt! Bli inspirert!
Aina Basso om heksejakt og heksebrenning i Europa, Cecilie Winger om Håkon Håkonsson og kampen om birkebeinertronen, Agnes-Margrethe Bjorvand om Astrid Lindgren, Sveinung Lutro om skumle skapninger som herjer i julen.

Arrangør: Norsk faglitterær forfatterog oversetterforening

Vi sees!