Action2015: 15 Minutter med statsministeren

Den 15. januar møtte to av vinnerene av skrivekonkurransen i tXt, Marie Måge (14) fra Bærum og Ylva Bergene (15) fra Tyrifjord, sammen med flere andre ungdommer statsminister Erna Solberg. Målet for møtet var å kreve at Norge jobber for å sikre en bærekraftig framtid.

Skrevet januar 16, 2015 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, tXt-aksjonen, ungdom Legg inn kommentar

Action 2015_Foto Kristine Lindebø -315 15-åringer møtte statsminister Erna Solberg i 15 minutter den 15. januar for å kreve at hun er ambisiøs i forhandlingene i 2015. Det er deres framtid det handler om.
Dette markerte lanseringen av Action2015, en global kampanje med over 1000 organisasjoner i over 120 land, støttet av Malala, Bono og Desmond Tutu med flere.

To viktige FN-toppmøter finner sted i år. Det første i september, der verden må bli enige om nye tusenårsmål for å utrydde ekstrem fattigdom, takle ulikhet og sikre en mer bærekraftig planet, kalt nye “bærekraftsmål”. Det andre er klimatoppmøtet i desember der det må sikres at velferden til mennesker i dag ikke kommer på bekostning av våre barns framtid.

15 femtenåringer som er engasjert i klima og utvikling møtte Erna Solberg på statsministerens kontor den 15. januar 2015. På 15 minutter skulle de fortelle Erna hva de ønsker at verdens ledere skal bli enige om at skal skje innen 2030, og hva Norge må gjøre for bærekraftig utvikling og en rettferdig klimaavtale.

– Vi er opptatt av at rike land som Norge må ta ansvar og gjøre en skikkelig innsats for å redde klimaet, forteller Marie og Ylva. De vant i høst en skrivekonkurranse arrangert av Forfatternes klimaaksjon §112 i samarbeid med Foreningen !les og Norsk Forfattersentrum, og ble plukket ut til å få møte statsministeren og formidle sitt budskap.

Alle ungdomsaktivistene som var med på møtet krevde at Erna Solberg skal være ambisiøs på vegne av deres framtid, og de skal følge med på forhandlingene gjennom hele 2015.

– Det er vår framtid de skal forhandle om. Jeg er opptatt av dette fordi jeg vil at fremtidige generasjoner også skal ha glede av jorda og naturen. Det er viktig fordi det angår oss alle, og hvis vi ikke gjør noe nå kan det bli umulig å leve her, sier Marie.

– Klimaendringene er et globalt problem som vi har sett i mange år allerede. Jeg er opptatt av dette fordi det kommer til å gå utover jorda vår i flere generasjoner fram i tid hvis vi ikke gjør noe nå, sier Ylva.

SUPERSTJERNER OG FREDSPRISVINNERE STØTTER ACTION2015
Møtet mellom ungdomsaktivister og Erna Solberg markerte lanseringen av Action2015 i Norge. Lignende møter mellom ledere og femtenåringer fant sted i mange andre land på denne datoen, blant annet med David Cameron i England og Ban Ki-moon i USA.

Malala Yousafzai, fredsprisvinneren som risikerte livet sitt for retten til utdanning sier i et åpent brev til verdens ledere om kampanjen:

– En global bevegelse – Action2015 – bestående av borgere rundt om i verden, og med unge mennesker i front formes nå. De krever at politikerne forplikter seg til ambisiøse tiltak i 2015 og til å levere på løftene de har gitt. Jeg står side om side med dem.

I tillegg til Malala støtter mange høyprofilerte aktivister fra Bill Gates til Bono til Ben Affleck, og Desmond Tutu og Dronning Rania av Jordan koalisjonen av over 1000 organisasjoner i mer enn 120 land. Kampanjen krever at verdens ledere blir enige om å utrydde ekstrem fattigdom, forhindre farlige klimaendringer og takle ulikhet på årets to FN-toppmøter.

– 2015 er året for modige politiske handlinger. Nå samler millioner av mennesker seg over hele verden under action/2015-kampanjen for å inspirere sine leder til å sikre framtiden for barna våre. Vi har store forventninger til Erna Solbergs innsats for å få enighet om ambisiøse utviklings- og klimaavtaler i år, sier Gunvor Knag Fylkesnes, talsperson for Action2015 i Norge.

Action 2015_Foto Kristine Lindebø -7Foto: Kristine Marie Sandvold Lindebø.