Ungdommens kritikerpris: – Har blitt bedre lesere

240 elever i den videregående skolen ga Ungdommens kritikerpris 2013 til Eivind Hofstad Evjemo for romanen «Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet.» Prisarbeidet har i følge elevene økt deres leseferdigheter og litteraturinteresse.

Skrevet mars 18, 2013 i Bibliotek/lærer, Lærer videregående, Nyheter, Ungdommens kritikerpris, Videregående Legg inn kommentar

Vinneren er: Karoline Bækkevold Bakke og Thor Santana Imstøl er i ferd med å avsløre vinneren av Ungdommens kritikerpris 2013. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

På vegne av elevene fikk Thor Santana Imstøl (17) fra Bergen Katedralskole og Karoline Bækkevold Bakke (17) fra Hamar Katedralskole æren av å lese opp juryens begrunnelse og overrekke vinneren et portrett tegnet av Lars Fiske. I tillegg blir vinnerboka kjøpt inn i 300 eksemplarer og distribuert til samtlige skolebibliotek ved videregående skoler i Norge. Utdelingen fant sted på Litteraturhuset i Oslo torsdag 7. mars. For elevene ble det en minnerik dag.

– Dette har vært utrolig betydningsfullt og givende for meg, mente Imstøl mens Bakke synes det hele var smått uvirkelig:

– Det var helt fantastisk! Jeg var nervøs, men alt var bare utrolig spennende og kjempegøy. Hele dagen gikk jeg i transe. Det var uvirkelig å møte de menneskene som hverdagen min har dreid seg så mye om i de siste månedene, sa hun.

Lærerik prosess
Ni juryklasser spredt over hele landet har i løpet av knappe fire måneder lest åtte skjønnlitterære bøker nominert av profesjonelle kritikere. Torsdag 28. februar ble det avholdt storjurymøte i Oslo. Hver juryklasse stilte med to klasserepresentanter hver. Under møtet diskuterte elevene seg frem til den verdige vinneren. Både Imstøl og Bakke var svært tilfreds med at Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet ble valgt ut til Ungdommens kritikerpris 2013.

– Jeg kunne ikke vært mer fornøyd, smilte Imstøl etter at Evjemo hadde mottatt prisen.

– Boka jeg ønsket skulle vinne vant og jeg virkelig unner forfatteren en slik anerkjennelse, la han til.

Vinnerboka var også Bakkes favoritt. For henne ble derfor selve overrekkelsen et høydepunkt.

– Det aller beste var å få fortelle hvem som vant, spesielt ettersom vinneren var min personlige favoritt. Bare det å kunne overrekke premien til Evjemo var utrolig gøy.

For uten om leseopplevelsene underveis i prisarbeidet, er de gode litterære diskusjonene i klasserommene og under storjurymøtet det mest verdifulle elevene sitter igjen med etter å ha deltatt i Ungdommens kritikerpris.

– Det å kunne jobbe kritisk med en rekke fantastiske bøker på den måten vi har gjort disse månedene har vært utrolig lærerikt. Jeg har virkelig blitt flinkere til å se kvalitetstegn i litteraturen, sier Bakke.

Imstøl er tydelig på at det har vært en nyttig opplevelse å få lov til å mene noe om åtte skjønnlitterære voksenbøker.

– Diskusjonene ble mer og mer opphetet utover storjurymøtet, men viste at det arbeidet vi har lagt ned i klassen lønnet seg. Vinnerboken vant ikke av seg selv, men på grunn av en god debatt, sier han.

Lesing på fritiden
Ved Bergen Katedralskole fikk elevene lese i en del av norsktimene, men også fritidslesingen ble viktig for å komme gjennom de nominerte bøkene.

– For min egen del foregikk mesteparten av lesingen på fritiden. Tiden vi fikk til å lese på skolen var ikke tilstrekkelig nok til å lese åtte bøker. Jeg synes skolen passer bedre som en arena for diskusjon av og refleksjon over bøkene, sier Imstøl og legger til:

– I starten leste vi systematisk og fulgte en oversikt over hvem som skulle lese hvilke bøker. Etter juleferien ble dette mer fritt.

Bakke og hennes medelever ved Hamar Katedralskole brukte timene på skolen godt.

– Vi leste og diskuterte bøkene. Meningene i klassen var veldig forskjellige, og det var spennende å kunne bruke så mye skoletid på å snakke om litteratur.

Men elevene måtte også bruke fritiden på å lese for å bli ferdige innen fristen.

– Vi brukte en god del av fritiden også. Engasjementet var stort da det nærmet seg slutten av perioden. Da var det flere som leste over alt, hele tiden, sier Bakke.

De 17 år gamle elevene ved Bergen og Hamar Katedralskole er ikke i tvil om at Ungdommens kritikerpris har hatt utbytte på leseferdighetene og litteraturinteressen.

– Denne erfaringen har hjulpet meg til å bli en mye bedre leser, sier Imstøl og forteller at han nå har planer om å lese Wenche-Britt Hagabakkens nominerte bok Hula Lou en gang til.

– Det viktigste jeg har lært er å kunne diskutere godt samtidig som jeg klarer å holde et affektivt utgangspunkt. Det å vurdere litteratur er en god erfaring jeg tar med meg videre. Å være med i Ungdommens kritikerpris har definitivt økt min interesse for litteratur, sier Bakke og forteller at hun nå er i gang med The Book Thief av Markus Zusak.

Les juryens begrunnelse her.

NB! Denne artikkelen er skrevet av Ole I.B. Storø i Foreningen !les og stod på trykk i Bok & samfunn Nr. 3/2013.