Juryuttalelse Ungdommens kritikerpris 2013

Les juryens uttalelse her!

Skrevet mars 11, 2013 i Bibliotek/lærer, Nyheter, Ungdommens kritikerpris Legg inn kommentar

Storjurymedlemmer Karoline Bækkevold Bakke fra Hamar katedralskole og Thor Santana Imstøl fra Bergen katedralskole leser opp juryens uttalelse på utdelinga av Ungdommens kritikerpris 2013. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les

Juryuttalelse Ungdommens kritikerpris 2013

Det har vært en stor ære for alle oss i juryklassene å få ta del i Ungdommens Kritikerpris 2013. En enda større ære er det for oss å få dele ut prisen til en av de aller verdigste av vinnerne. Det var utrolig mange gode bøker som var nominert i år.  Å velge en vinner var vanskelig. Storjuryen brukte en hel dag med opphetet diskusjon.

Det stod til slutt mellom to bøker. Gjenkjennelighet var tilfellet hos begge; den ene ble beskrevet som universell og tidløs, mens den andre ble kalt en “tidskapsel for vår tid”. Det var jevnt mellom disse to glitrende utgivelsene, men juryen klarte omsider å havne på en endelig avgjørelse. Den knepne andreplassen gikk til en bok skrevet av ingen ringere enn Per Petterson: “Jeg nekter”. Denne gjorde sterkt inntrykk i klassene, men nådde ikke helt opp.

Vinneren av årets Ungdommens kritikerpris har engasjert både erfarne og uerfarne lesere blant elevene i juryklassene. Boka er original og skaper et veldig ekte bilde av dagens norske samfunn. Den gir et innblikk i vår verden slik den er. Boken fanger leseren, det er både morsomt, frekt og utfordrende, men også alvorlig og trist. Den har skapt heftige diskusjoner i klasserommene og alle har gjort seg opp en mening om innholdet. Dette er en bok som mange kjente seg igjen i og en bok som man kan lære noe av.

Boken er skrevet med et levende språk og den skildrer et bredt persongalleri med detaljerte beskrivelser av karakterer og omgivelser. Leseren får et overblikk som gjør at man ser betydningen av det helt trivielle, av dagligdagse hendelser og gjøremål. Boken får oss til å se virkeligheten fra flere sider.

Forfatteren makter å gjøre folks likegyldighet interessant, hvordan vi ofte ikke bryr oss om andre. Vi liker at forfatteren har valgt å skildre personer vi opplever som tilfeldige. Forfatteren viser oss enkeltindividene i mengden av mennesker. Måten boken skildrer deres liv, deres hverdag, får oss til å forstå hvordan vårt samfunn er.

Dette er en bok du kan låse inn i et skap, hente frem om mange, mange år og lese på nytt. Den gir et bilde av samfunnet i dag. Den er et portrett av oss, hvordan vi er som folk, hvordan vi har det, at vi av og til ikke gidder bry oss. Den får oss til å stille spørsmålet: Skal vi la det være slik, eller skal vi gjøre noe med det?

Vinneren av Ungdommens kritikerpris 2012/2013 er:
Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet av Eivind Hofstad Evjemo.