Uprisen: Hvilken blir årets beste ungdomsbok?

Nominasjonen til Uprisen – årets beste ungdomsbok er nå klare. Stikkord er krim, grøss og hverdagsrealisme.

Skrevet februar 3, 2014 i Bibliotek/lærer, Lærer ungdomsskolen, Nyheter, ungdom, Uprisen Legg inn kommentar

Nominasjonene: Synne Bakke Kjærvik f.v., Erlend Myhre, Fredrik Lura og Marianne Haakestad Kristiansen med de nominerte bøkene til Uprisen - årets beste ungdomsbok. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Nominasjonene:
Synne Bakke Kjærvik f.v., Erlend Myhre, Fredrik Lura og Marianne Haakestad Kristiansen med de nominerte bøkene til Uprisen – årets beste ungdomsbok. Foto: Vibeke Røgler/Foreningen !les.

Basert på 640 anmeldelser av norske ungdomsbøker utgitt i 2013, har en jury på fire ungdommer nominert følgende bøker til Uprisen – årets beste ungdomsbok:

Marte Aune: May Lenda. Publica

– Jeg liker måten hun skriver på. Den gjør at jeg blir oppslukt av boka. Jeg synes det er fint at vi følger de samme personene gjennom hele boka, i tillegg til at det kommer nye personer. Denne boka kan fortelle oss det at livet går videre, selv om triste ting skjer. (Sofie Elise Gyllensten, Kråkerøy Ungdomsskole)

Tom Egeland: Katakombens hemmelighet. Aschehoug

– Eg opplevde boka som spennande og gripande. Den var spennande fordi det skjedde nye ting heile tida. Eg anbefalar denne boka på det sterkaste. (Ottar Frøysa Hellebostad, Sunnylven skole)

Thomas Enger: Den onde arven. Gyldendal

– Jeg syntes denne boken var skrevet veldig bra fordi det var spenning nesten hele tiden og setningene var akkurat lang nok. Alt i denne boken var også veldig godt forklart og skildringene i boken fikk det til å føles ut som du var der. Jeg mener at denne boken kanskje startet litt kjedelig, men den hentet seg godt inn igjen, det blir til slutt slik at man ikke klarer å legge den ifra seg. (Christoffer Einarsen Nilsen, Kila skole)

Hilde Hylleskaar: Det er her jeg skal være. Gyldendal

– Eg synest boka var bra. Det var svært bra skildring av Martine og hennar tankar. Omgjevnadane er òg bra skildra.

Tor Arve Røssland: Svarte Mathilda III. Samlaget

– Jeg anbefaler denne boken til all ungdom som liker å lese. Kan bli i lengste laget for de som bare skal ha en bok til norsktimene. Mange tenker sikkert boken kan virke litt jentete fordi det er bare jenter i hovedpersonene, men den funker for alle. (Styrk Hundseid Kamsvåg, Torstad ungdomsskole)