Stjerneboka for 3. og 4. trinn

Foreningen !les lanserer Stjerneboka på 3. og 4. trinn for skoleåret 2024/25. Prosjektet vektlegger fordypning og samtaler om bøker, formidler høytlesingsbøker og legger til rette for høytlesing sammen med elevene.

Skrevet juni 27, 2024 i Barneskole, Bibliotek/lærer, Boktips

Stjerneboka inneholder fire nyere romaner eller sakprosa skrevet for barn. Til hver bok følger et opplegg til hvordan lærere og bibliotekarer kan samtale med barna om bøkene, og leker og aktiviteter som kan gjennomføres før eller etter en lesestund. Prosjektet handler også om medvirkning og vil gi barna mulighet til å mene noe om bøkene og kåre klassens stjernebok!

– Foreningen !les har i flere år opplevd stor etterspørsel etter tiltak for 3. og 4. trinn og tilgang på bøker. Med Stjerneboka inkluderer vi denne målgruppa. Prosjektet er gratis å delta på og handler om høytlesing og litteratur som egner seg for dette formålet. Skolene som deltar vil motta én bokpakke med de fire bøkene i prosjektet per skole. I tillegg vil vi utvikle en ressursbank til bøkene med aktiviteter som skoler og bibliotek kan bruke. På den måten håper vi at flere vil sette av tid til høytlesing og gode leseopplevelser, sier Troels Posselt i Foreningen !les.

Titlene i Stjerneboka det kommende skoleåret er:

Oskar og eg
Maria Parr
Illustrert av Åshild Irgens
Samlaget 2023

Billie og Bo
Kristine Rui Slettebakken
Illustrert av Nora Brech
Gyldendal 2023

Grisaldo
Bjørn F. Rørvik
Illustrert av Per Dybvig
Cappelen Damm 2022

Heltefabrikken
Pia Sabel Gulling
Cappelen Damm 2023

Prosjektet har plass til 500 deltakende skoler etter førstemann til mølla-prinsippet.
PROSJEKTET ER NÅ FULLBOOKET.
DET ER MULIG Å SKRIVE SEG PÅ VENTELISTE VED Å REGISTRERE SEG I SKJEMAET UNDER. DERE VIL DA FÅ TILBUD OM BOKPAKKE DERSOM EN ANNEN SKOLE IKKE HAR ANLEDNING LIKEVEL. STÅR DERE PÅ VENTELISTE VIL DERE FÅ ENDELIG BESKJED RUNDT SKOLESTART.

Klassene som deltar, får:

• Et opplegg for gode leseopplevelser og økt leselyst!
  • Mulighet til å stemme på klassens stjernebok.
  • Forslag til leker og aktiviteter til de fire bøkene.
  • Lærerveiledning med praksisnær og relevant inspirasjon til læreren

Til gjengjeld forventer vi:

• At det settes av god tid til lesing i klasserommet.
  • Høytlesing sammen med elevene av de fire bøkene i løpet av skoleåret.
  • Samtaler i klasserommet om bøkene dere leser, og avstemning på hvilken som er klassens stjernebok.
  • Sluttevaluering av prosjektet (utfylling av enkelt evalueringsskjema).

Les mer og meld på skolen her (PROSJEKTET ER NÅ FULLBOOKET, MEN DET ER MULIG Å SKRIVE SEG PÅ VENTELISTE VED Å FØLGE LENKEN.)