Om NM i poesislam

Poesislam er en konkurranse hvor deltakerne framfører egne tekster. Den befinner seg i krysningspunktet mellom diktopplesning, standup og spoken word. Deltakerne bedømmes både på bakgrunn av teksten de fremfører og måten de fremfører den på.

Poesislam kommer fra Chicago, USA. I 1984 startet bygningsarbeideren og poeten Marc Smith en poesiopplesningsserie på en jazzklubb i byen. Det spesielle med opplesningene var at ikke bare teksten, men også opptredenen stod sentralt. Disse opplesningene ble svært populære, og 25. juli 1986 gikk den første ordentlige poesislammen av stabelen. Det skjedde på jazzklubben Green Mill (et av Al Capones stam- og gjemmesteder), med terminologi fra baseball og bridge, og dommere fra publikum.

Norgesmesterskapet i poesislam begynte som et samarbeid mellom Foreningen !les og De norske bokklubbene i 2005. I dag er det imidlertid Foreningen !les som organiserer NM i poesislam. I tillegg er litteraturfestivalen Ordkalotten i Tromsø, Musikkfestivalen Anjazz på Hamar på Lillehammer, Leonardos øre på Gvarv, Kåkå Kverulantkatedralen i Stavanger, SLAM!kollektivet i Oslo og Litterært kollektiv i Trondheim blant de faste arrangørene av delfinaler.

Her kan du se en kort introduksjonfilm om poesislam:

Vil du arrangere poesislam, delta eller lurer du på noe?
Ta kontakt med oss i Foreningen !les på:
les@foreningenles.no
eller telefon 22 400 600.

NM i poesi slam 2014

Delfinaler: Lillehammer under Sigrid Undset dagene Fredag 23. mai Kulturhuset Banken kl. 20:00 Vil du delta? Kontakt: hilde@foreningenles.no  Gvarv i Telemark under Kartfestivalen Torsdag 15. august Torget ved Kunstnerhuset kl: 18:00 Vil du delta? Kontakt: leonardomannen@gmail.com  Trondheim Tirsdag 11. november på Kultursenteret Isak i samarbeid med Forfattersentrum Kl. 19.00. Vil du delta? Kontakt: martin@forfattersentrum.no Tromsø under Ordkalotten Fredag […]

NM i poesislam 2012

Fredag 9. november blei Simen Danielsen Torgersrud kåra til Noregsmeister i poesislam 2012. (Siden er under oppdatering)

NM i poesislam 2011

Sarah Ramin Osmundsen ble norgesmester i poesislam 2011. Les om finalen, finalistene og de ulike delfinalene.

NM i poesislam 2010

Taro Vestøl Cooper ble norgesmester i poesislam 2010. Les om finalen og deltakerne og de ulike delfinalene.

NM i poesislam 2007

Etter to nervepirrende runder gjorde Lars O. Haugen fra Vadsø en kanonspurt, og innkasserte Nord-Norges første NM-gull.

NM i poesislam 2005

2005 var første året Foreningen !les arrangerte NM i poesislam. Her følger en oversikt over samtlige delfinaler.