«Mamma hadde hørt om Roy Jacobsen»

Padlerne Aurora Hofman og Aleksander Hesbø er to av jurymedlemmene som har kastet seg over de nominerte til Ungdommens kritikerpris. Vi møtte dem i biblioteket på Wang videregående etter offentliggjøringen av nominasjonene.

Skrevet november 7, 2013 i Lærer videregående, Nyheter, Ungdommens kritikerpris, Videregående Legg inn kommentar

Aleksander og Aurora nett

Aleksander Hesbø og Aurora Hofman i 3F på Wang vgs.

-Jeg var skeptisk før vi startet, sier Aleksander. Jeg tenkte det ble altfor mye jobb, men når vi nå er i gang så går det bedre enn forventet.

Og det kan man trygt si. De to padlerne har allerede lest «Prosten», «De usynlige» og er nå i gang med «Fugletribunalet».

Nesbø og sånn
Begge padler for Strand kajakk og for juniorlandslaget og med 15 timer trening i tillegg til skolearbeid blir det ikke mye fritid. Men toppidrettsutøvere trenger å koble av. Og kanskje lesing er fin avkobling?

De er enige i det, men Aleksander ser ikke på seg selv som en storleser. I sommerferiene leser han «Nesbø og sånn». Favoritten er «Bli best» av Erik Bertrand Larsen. Bøkene han nå er i gang med er ganske annerledes.

Aurora derimot har gledet seg til å sette i gang.
-Jeg leser ganske mye og Ungdommens kritikerpris hørtes morsommere ut enn vanlig norskundervisning. Det er fint med litt annerledes prosjekt.

Offentliggjøring av nominasjonene på Wang vgs.

Auroras favorittbok er «Shantaram» av Gregory David Roberts og når hun ser på de nominerte kunne hun kanskje ønske at for eksempel Nesbø var nominert.

Hvorfor tror du ikke han er nominert?
-Tja.
Aurora har ikke et klart svar.
-Han skriver jo på en måte samme boken hver gang. Kanskje juryen heller vil ha noe nytt?

Her finner du de nominerte og juryens begrunnelser.

Favoritter
Har dere noen foreløpig favoritter blant de nominerte?
Aurora trekker fram «Fugletribunalet».
-Det er den jeg er blitt mest revet med av. Også er den annerledes enn andre bøker jeg har lest. Men «De usynlige er også interessant».

-Jeg tør nesten ikke si det, sier Aleksander, men jeg likte «Prosten» ganske godt. Det var en del dødtid i boka, men når det skjedde noe og handlet om for eksempel 2. verdenskrig, var det bra.

Wang-elever får vite at Steinar Opstad er nominert.

De kritikerroste favorittene som er nominert, er ikke kjent blant elevene.
-Mamma hadde hørt om Roy Jacobsen, sier Aleksander.
Aurora hadde også hørt om Jacobsen, men han er også den eneste. Og nå har Aurora, Aleksander og moren til Aleksander lest «De usynlige».

Hvem som blir Wang-elevenes og resten av juryens favoritt får du vite på prisutdelingen 13. mars.